• Wesołe Iskierki

          •  

            W tym tygodniu witamy Was słoneczni.. kowo!

             

            Dlaczego tak? Powodów jest wiele. Lubimy kolor żółty i lubimy kwiaty ale też i słoneczko. Coraz częściej zagląda ono nam w nasze okna.. Przy tym, swym ciepłem uprzyjemnia pobyt na balkonie, tarasie czy podwórku. Poprawia też nastrój i dodaje energii do życia. Pomaga jak już wspominaliśmy roślinkom się rozwijać i ogrzewa zwierzęta. Zdjęcie słonecznika przypomina nam właśnie takie słoneczko. To taki kwiat słońca jak nazwa wskazuje. A Wam też się z nim kojarzy?

             

            Pamiętacie jak nazywa się nasze przedszkole? Mali Optymiści, prawda? A wiecie, że w niedzielę był właśnie Dzień Optymizmu? Dzień dobrego humoru, dzień pozytywnej energii, dzień dobrego samopoczucia to właśnie -10 maja. Oznacza to, że to było nasze święto!

            Optymizm to nie takie trudne słowo, bo wiecie, co znaczy być optymistą? To znaczy cieszyć się każdym dniem, wierzyć w to, że będzie tylko coraz lepiej. Wspaniale jest wiedzieć, że nasze marzenia się spełnią i wszystko nam się uda, prawda? Czy lepiej smucić się i złościć? Ano właśnie. I mały sekret: optymiści są w życiu dużo bardziej szczęśliwi, bo wiele rzeczy im się udaje.

            Dlatego też, życzymy Wam, Kochani Optymiści radosnego nastawienia do świata, jaki codziennie pojawia się na Waszych buziach w postaci uśmiechu.

            Tęsknimy za Wami i zawsze cieszymy się jak widzimy Wasze uśmiechnięte buziaki na zdjęciach, które do nas przysyłacie. Życzymy Wam w tym tygodniu samych słonecznych dni i dobrych humorów.

            W tym nagraniu jakiego za chwilkę wysłuchacie znajdziecie podpowiedź jakim tematem się będziemy zajmować w tym tygodniu. ODSŁUCHAJ.

            Czy już domyślacie się o czym będą nasze zajęcia?

             

            Zabierzemy Was w podróż po bardzo ciekawej części przyrody – krainie owadów. Na co dzień zdarza się, że nie zauważamy tych małych mieszkańców planety. Bywa tak, że któregoś z nich nadepniemy. Z kolei czasami też na placu zabaw gościmy biedronkę, mrówkę czy pajączka. Pamiętacie jakie wykazywaliście wtedy zainteresowanie i podpatrywaliście gdzie drepczą i co robią?

            Owady są bardzo pożyteczne i ważne w funkcjonowaniu całego świata przyrody. Potrafią pomagać człowiekowi,  ale i dokuczać swoją obecnością. Zwierzęta też czasami żyją z nimi w przyjaźni.. a czasami nie za bardzo się lubią. Są też rośliny, które bardzo interesują się owadami. Powód jest prosty są one dla nich pokarmem. Nie wszystkie owady są piękne i okazałe. Niektóre potrafią napawać nas lękiem. Na pewno trzeba na nie uważać ale i szanować. Cała rodzina owadów jest różnorodna i ciekawa. Więcej informacji znajdziecie poniżej. Zachęcamy do rozwiązywania też zadań, wykonywania prac plastycznych i śpiewania piosenek. Czekają na Was kolejne zabawy ruchowe, filmiki i propozycje ćwiczeń. Do dzieła.

             

                      

             

            Na początek wesoła powitanka. Przywitajcie się tak z mamą, tatą rodzeństwem. Możecie podzielić się na role. Proponujemy nauczyć się też wierszyka na pamięć.

            Na łące wszystkie owady się witają:
            (kłaniamy się)
            Biedronki skrzydełkami pozdrawiają,
            (machamy rączkami)
            Żuczki piątki przybijają,
            (przybijamy piątki)
            Pszczoły głośno bzyczą: bzy, bzy, bzy
            (naśladujemy odgłosy pszczoły)
            A jak się przywitasz Ty?
            (wymyślamy swoje własne gesty)

            Przywitajmy się też z bohaterami naszych zajęć zabawną piosenką. Słowa do niej są pod filmikiem. Posłuchajcie i zaśpiewajcie:

            Znów się zastanawiam jak w każde lato.
            Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?
            Na trawie, na łące kocyk rozłożę.
            Przyjrzę się z bliska co lata na dworze!

            Bąki z łąki,
            I biedronki,
            I puchate, grube trzmiele.
            Muszki, muchy,
            Małe pszczółki.
            To planety przyjaciele! X2

            Pracują ciężko i pyłek zbierają.
            Dzięki nim kwiaty dobrze się mają.
            A także owoce, warzywa i zboże
            Jak to się dzieje, spytać ktoś może?

            Bąki z łąki,
            I biedronki,
            I puchate, grube trzmiele.
            Muszki, muchy,
            Małe pszczółki.
            To planety przyjaciele! X2

            Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka.
            Teraz rozwiąże się ta zagadka.
            Cały się kąpie w słodkim nektarze.
            I przez przypadek pyłek przekaże.

             Bąki z łąki..

             

            Mrówki

            Pierwsze owady jakie odwiedzimy to będą mrówki. Z pewnością wiecie jak wyglądają. Wiele razy je widywaliście. Poza tym w zeszłym roku w przedszkolu był Pan, który opowiadał o życiu mrówek i pokazywał nam nawet przywódczynię tych owadów – królową. Pamiętacie? Była większa niż inne mrówki i wokół siebie miała mniejsze mrówki strażniczki. Mrówki mieszkają jak wiecie w mrowisku, czyli kopcu z tunelami pod ziemią. Mrówcza rodzina jest bardzo duża i nazywana jest kolonią. Oprócz wspomnianej królowej są jeszcze mrówki robotnice. Wykonują one wszelkie prace: zbierają i dostarczają do mrowiska pożywienie, budują i sprzątają mrowisko. Chronią także je przed intruzami i opiekują się potomstwem. Są bardzo pracowitymi stworzeniami. Często człowiek, który bardzo dużo pracuje słyszy takie zdanie: ,,Jesteś pracowity jak mrówka”. To bardzo dobrze o nim świadczy.

            Czy wiecie jakie zwierzątko uwielbia mrówki? Mrówkojad! Tak. Na szczęście mieszka on w Ameryce Południowej i Środkowej i nie zagraża naszym mrówkom w Polsce. Uwielbia je bowiem zjadać.

            Zerknijcie jeszcze sobie na fotografie tutaj: MRÓWKI.

            Z mrówkami miała przygody pewna pszczółka. Jeśli chcecie zobaczyć to obejrzyjcie BAJKĘ.

            Budujemy mrowisko – zachęcamy też do wesołej zabawy ruchowej. Najlepiej jak uczestniczyć będzie w niej cała rodzina. Przy muzyce chodzimy po dywanie jak mrówki po łące. Jedna osoba robi ,,stop’’ w muzyce i wszyscy wtedy muszą wykonać jedno duże mrowisko. Jak? Siadają w kręgu plecami do siebie, następnie kładą się na plecach i unoszą wyprostowane nogi tak, by wszystkie się ze sobą zetknęły. Tak oto, powstanie kopczyk, czyli szczyt mrowiska.

            A tu zostało przygotowane zadanie dla dzieci, które potrafią być ,,pracowite jak mrówka”. SZUKAMY_CYFEREK_-_ZADANIE_MATEMATYCZNE_TRUDNE.

             

            Żuki

            Przywitajmy się z kolejnym owadem. Poznajecie? To żuk. Mieszka on w lesie i słuchajcie.. też jest pracowity jak mrówka. Zajmuje się on z kolei drążeniem tuneli. Dzięki temu ziemia jest pulchna i napowietrzona. Ponadto, żuki do tych tuneli przynoszą odchody innych zwierząt. Co może Wam się wydawać dziwne ale to dobrze wpływa na glebę, bo jest odżywiona. Żuki są małe ale bardzo zdolne. Potrafią spacerować po dużym lesie i wiedzą w którą stronę iść. Kierunek wyznacza im słońce lub księżyc. Żuki są pięknie ubarwione. Ich pancerz może być w odcieniach grantowych lub zielonych. W dodatku połyskuje metalicznym blaskiem.

            Pan Jan Brzechwa napisał zabawny wierszyk o żuku. Zobaczcie filmik:

            Po wysłuchaniu wiersza opowiedzcie rodzicom jaka historia spotkała żuka. (Rodzice, zwróćcie uwagę na to jak dzieci układają zdania. Niech będą krótkie. Fabuła niech będzie opowiedziana chronologicznie.)

            W jaki sposób żuki zanoszą różne rzeczy do tych swoich tuneli? Toczą z nich kulki. Tak jak Wy zimową porą ze śniegu, śnieżne kule na bałwana. Możecie pobawić się w domu w żuki i chodząc na czworakach toczyć przed sobą piłki jakie macie w domu.

             

            Korniki

            Kolejne owady, które lubią drążyć tunele to korniki. Na obrazku powyżej możecie je zaobserwować. Tunele, nie korniki. Korniki bowiem są bardzo małe. Przyjrzeliście się uważnie? Tunele są zrobione w kawałku deski. Czasami w domu w podłodze mogą się zagnieździć jeśli jest drewniana. Słychać wtedy odgłosy podjadania deski przez korniki. Jest to takie cichutkie chrobotanie, drapanie. Niestety korniki są przez to szkodliwymi owadami. Niszczą tymi korytarzami drzewa w lesie. Stają się one wtedy kruche i łamliwe. Leśnicy muszą uważać na to czy w lesie nie pojawia się za dużo korników. Z pewnością pomagają im lekarze drzew czyli.. dzięcioły.

            Teraz Wy możecie poćwiczyć swoje wędrowanie przez różne labirynty tak jak mrówki, żuczek i korniki: LABIRYNTY.

             

            Bąki i Trzmiele

            Bąk.. bąk! Ale czy to na pewno jest bąk?! Zanim się o tym przekonacie, spróbujcie z rodzicami powiedzieć krótki wierszyk o „bąku”. Ale tym razem takim prawdziwym.

            Bąk - Małgorzata Strzałkowska

            Spadł bąk
            na strąk,
            a strąk
            na pąk.
            Pękł pąk,
            pękł strąk,
            a bąk się zląkł.


            Nie wiemy dlaczego te dwa różne owady są ze sobą mylone. Nawet nam się myliły. Kiedy zobaczymy jednego z nich, nie mamy wątpliwości, że mamy do czynienia z bąkiem. Kiedy indziej doskonale rozpoznajemy trzmiela a nawet muchę końską. Warto tu dodać kilka wyjaśnień.

            Trzmiel przypomina puchatą pszczołę i zajmuje się zapylaniem kwiatów. Jego bzyczenie jest głośne i dudniące. Nie gryzie ludzi, chyba, że musi bronić swojego życia. To właśnie tego owada mylimy z bąkiem. Prawdziwe bąki są nieco mniej przyjazne, ciemno-szare lub brązowo-szare. Ludzi atakują rzadko i skupiają się raczej na zwierzętach. Na szczęście nie przepadają za specjalnym sprejem na komary dlatego nie musimy się ich obawiać. Teraz przeczytajcie wierszyk o trzmielu i następnym razem, gdy ktoś krzyknie „bąk”!, Wy będziecie mogli się uśmiechnąć i powiedzieć „aa nieprawda, bo to trzmiel”!

             

             

            Motyle i ćmy

            Wiedzieliście, że nie tylko pszczoły i trzmiele zapylają kwiaty? Robią to również motyle. Przyjrzyjcie się motylom najczęściej występującym w Polsce. Na pewno któregoś z nich widzieliście odrobinę częściej.

            Motyle mieszkają na całym świecie. Nie ma ich tylko na Antarktydzie. Na początku życia motyl jest gąsienicą i wszyscy uznają go za szkodnika. Największy motyl żyje w Nowej Gwinei a jego skrzydła mają czasem prawie 30 cm! Wyobrażacie to sobie? Motyl jest tak wielki jak.. rozłożona książka! Albo jak twarz człowieka. Oj nie wiem, czy wszyscy byśmy chcieli, aby taki motylek usiadł nam na nosach.. Chociaż? Może nie wiedzieliście o tym, ale u nas, w Warszawie, jest takie miejsce, gdzie możemy wybrać się obejrzeć najpiękniejsze i największe motyle. To miejsce to motylarnia, całkiem niedaleko przedszkola – W Galerii Północnej.

            To miejsce jest obecnie zamknięte możecie, więc obejrzeć o nim krótki FILM. A przy okazji pomyśleć jak będzie cudownie kiedy znowu będziemy mogli wszyscy razem odwiedzać takie świetne miejsca na wycieczkach.

            Motyle dzielimy na takie, które żyją w ciągu dnia i takie, które wolą poruszać się nocą. Wiecie, że ćma to też motyl? Tylko.. no, trochę brzydszy, bardziej puchaty i mniej kolorowy. Ale jednak motyl.

            Niektóre ćmy może nie są tak piękne jak motyle, ale zdarzają się ćmy, które są dużo ciekawsze. Interesujące owady naprawdę da się lubić. Poza tym nie ugryzą. Zobaczcie na ilustrację poniżej:

            Prawda, że cudowna? Trochę jak sówka, czułki jak listki.. coś w sobie ma! Jeszcze jeden okaz – zerknijcie:

            To cudowne stworzonko to wenezuelska ćma pudlowa.

            Ciekawe jest to, że ćmy mogą żyć od kilku do kilkunastu dni a niektóre z nich w ogóle nic nie jedzą. Naprawdę. Nie przyjmują żadnego pokarmu i tylko żywią się tym, co zostało w ich ciałach z czasu, jak były jeszcze larwami. Dobrze wiemy, że ćmy lecą do światła. Podobno dzieje się tak dlatego, bo ćma, jako owad preferujący nocny tryb życia myli światło księżyca i światło gwiazd ze światłem żarówki! Ćma czuje, że w naszej kuchni pali się światło i myśli sobie OHO! To już pora polatać. Ćmę można przegonić otwierając okno i gasząc światło. Wtedy sama wyleci w świat. Niedobrze zaś łapać ją za skrzydełka bo podobnie jak motyl może tego nie przeżyć. Na skrzydłach ciem i motyli znajdują się specjalne łuski, które w dotyku przypominają pyłek. Dzięki łuskom na skrzydłach motyle i ćmy mogą latać. Nie dzieje się nic złego, jeśli pogłaszczemy motyla, ale chwytanie ich może być dla nich niebezpieczne.

            Posłuchajcie piosenki, nazwijcie i policzcie wszystkie owady, które znajdziecie: PIOSENKA.

             A tymczasem mamy dla Was dwie propozycje pracy plastycznej:

            Wykonajcie motyla z gąbki kuchennej lub ćmę, której skrzydła będą dokładnie takie same. Jak to zrobić? Wiemy, że część z Was bardzo lubiła równiutkie wzory i porządek.. możecie teraz zobaczyć jak tworzy się odbitki z farby. Odbicie to pewność, że wszystko co mogło być równiutko, na pewno jest równe. Obejrzyjcie FILM.

            Do wykonania wesołego motylka albo.. jeszcze większej ilości wesołych motylków potrzebujecie gąbki kuchennej, sznurka lub gumki-recepturki.

            W połowie gąbki wiążemy sznureczek lub zaciskamy gumkę a samą gąbkę malujemy farbami na kilka kolorów. Możecie zrobić motyle skrzydełka w paski, jak na zdjęciu, ale też w kropeczki, łaty, barwne plamy. A następnie odbić wzory na kartce i domalować motylkom tułów, czyli brzuszek, głowy i czułki.

            Możecie też wykonać karty pracy związane z motylkami:

             

            Pasikoniki

            Teraz przywitamy pasikoniki. Niektórzy bardzo je lubią, inni niekoniecznie. Ale jedno jest pewne: nie ma bardziej ,,zieloniastego’’ owada niż pasikonik. Fani pasikoników hodują je lub nawet zapraszają do domu – i to dosłownie. Zobaczcie sami:

            Pasikoniki na szczęście nigdy nie są tak wielkie. Występują w Europie, Azji i Afryce. Polskie pasikoniki rzadko osiągają rozmiary dłoni dziecka. Młody pasikonik ma najczęściej kilka centymetrów i jest jaskrawozielony. Z wiekiem kolor staje się mniej soczysty i spokojniejszy. Pasikoniki żyją w wysokich trawach i dla swoich samic potrafią przez wiele godzin „grać” pocierając skrzydełko o skrzydełko. Ta gra pasikoników nazywa się cykadami. Posłuchajcie jak grają świerszcze w Chorwacji: FILM. A tu tak, jak w Afryce.. FILM.

            Czy te dźwięki się różnią? Która „gra” podoba Wam się bardziej? Jedno jest pewne: świerszcze z plasteliny cykać raczej nie zaczną. Będą za to piękną ozdobą.

            Możecie, więc wziąć kawałek bardzo intensywnie zielonej plasteliny i ulepić wspólnie z bliskimi takiego oto pasikonika:

            Tylko wiedzcie, że żywy pasikonik prawie zawsze ma czułki dłuższe od reszty ciała! I tak między nami (dziewczynkami zwłaszcza) nie wszystkie pasikoniki są zielone, szare lub w kolorze ziemi. ,,Ta dam!”:

            I co sądzicie? Sama słodycz. Piękność.

            Możecie w towarzystwie pasikoników rozwiązać kilka zadań:

             

            Modliszka

            Owadem troszkę podobnym do pasikonika jest modliszka. Ma małą główkę i oczy jak dwie  małe kropeczki. Jest bardzo niebezpieczna jak jest głodna. Potrafi swoimi kończynami mocno ścisnąć innego owada. Występuje w Polsce choć więcej jej kolegów możemy spotkać w strefach tropikalnych. Lubią one bowiem ciepło. Może modliszka nie byłaby dobrą przyjaciółką ale zobaczcie na jej cudowne kolory:

            Ciekawostka o owadach podobnych do pasikoników i modliszek: czyli o szarańczy. Podobno te owady są smaczne np. w czekoladzie. Sami zobaczcie jak wygląda taki oryginalny posiłek. Co ciekawe, owady są tak samo odżywcze i zdrowe jak mięso ryb i zwierząt lądowych.

             

            Biedronki

            Odwiedzimy teraz wszystkim dobrze znane biedronki. Wiecie, że w Polsce występuje ponad 70 rodzajów biedronek? Najczęściej można spotkać biedronkę siedmiokropkę. Biedronka lubi jeść mszyce. Dzięki temu uwalnia rośliny od tych szkodników. Biedronki żyją około 2-3 lat. Rodzą się bez kropek, zaczynają się one pojawiać mniej więcej godzinkę po narodzinach. Często mówi się, że wiek biedronki liczy się biorąc pod uwagę kropki na jej skrzydełkach. Ale to błąd. Duża lub mała ilość kropek nie mówi nam niczego o tym, czy biedronka jest starsza czy młodsza. Ilość kropek oznacza gatunek biedronki. Na przykład w Polsce mamy najczęściej spotykaną biedronkę siedmiokropkę. Czarna biedronka z dwiema kropkami to już biedronka azjatycka – arlekin. Spójrzcie:

            Niektóre biedronki azjatyckie są też jasnopomarańczowe lub ciemno-żółte. Nasza „zwyczajna” polska biedronka ma pewien znak rozpoznawczy. Na czarnym przedpleczu (nad oczami) ma dwie dodatkowe białe plamki. Biedronka azjatycka ma w tym samym miejscu „wzorek” przypominający literkę „M”.

            I ciekawostka: Biedronka z szyldu sklepu Biedronka nie jest tak naprawdę biedronką. Dziwne? Sami zobaczcie czego jej brakuje.

            Jesteśmy ciekawe, czy wiecie dlaczego biedronka nazywa się.. biedronką? Kiedyś.. a było to zapewne dawno, dawno temu.. krowy łaciate zwano biedrunami. Pewien pasterz po całym dniu pracy był już tak zmęczony, że widząc biedronkę pomyślał o krowie w plamki i nazwał ją biedrunką (krówką).

            Jeśli nie jesteście tak zmęczeni jak pasterz, który „pomylił” biedronkę z krową, możecie wypróbować zabawę w kodowanie bez komputera. Ta zabawa nazywa się ZGADNIJ_CO_TO.

             

            Stonki

            Ktoś powie stonka to taka inna biedronka. Jest w tym trochę racji, bo i jedna i druga to ta sama rodzina. Nazywamy ją chrząszczami. Stonka jednak to nie stonoga! Tutaj się nie pomylcie. Stonoga bowiem ma długie ciało i sporo nóg – niekoniecznie sto. Wracając do stonki to jak widzimy na ilustracji powyżej jest ona w paski, a nie w kropki. Lubi zjadać listki ale niestety z naszych ziemniaków i pomidorów. Przez to jest szkodnikiem, który niszczy uprawy rolników.

             

            Rosiczki i Muchołówki

            Teraz z kolei chcemy Wam przedstawić pewne zjawiskowe rośliny. Pierwsza to rosiczka (fotografia wyżej). Wygląda jakby była ubrana w kropelki rosy. Są to jednak słodkie kropelki. Dzięki temu błyszczy z daleka. Kolor jest też specjalnie taki zachęcający. Rosiczka jest piękna i dzięki swej urodzie zyskuje dobre jedzenie. Owady, które ją widzą to chętnie podlatują. Siadają na jej liściach i nie mogą się już ruszyć. Dlatego, że nadepnęły na klejącą substancję, która była na liściu. Rosiczka wtedy zaczyna zamykać owada w środku. To taka roślinka pułapka. Występuje ona także w Polsce choć w małych ilościach. Częściej można ją spotkać w Ameryce Południowej. W Australii natomiast potrafi urosnąć bardzo duża.

            Druga ciekawa roślina to muchołówka (fotografia wyżej). Pochodzi z tej samej rodziny roślin. Też jest owadożerna. Różni się wyglądem pułapki. Jest to taka kieszonka, która ma w środku włoski. Jak one wyczują obecność owada to gwałtownie zamykają pułapkę. Trochę to straszne. Brr.. ale na szczęście nie tak groźne dla nas - ludzi.

             

            Kleszcze

            Chciałybyśmy Wam zwrócić uwagę bardziej na kleszcze – owady, których teraz jest bardzo dużo w trawach, w lasach. Są groźne dla człowieka, bowiem ich ugryzienie może wywoływać poważne choroby. Lubią przyczepiać się do człowieka, bo lubią pić krew. Nie zawsze jednak zauważycie lub poczujecie to ugryzienie. Dlatego zawsze po spacerku oglądajcie swoje ciało. Jak zauważycie nieznaną Wam ciemną, nawet malutką kropkę od razu zgłoście rodzicom. Oni będą wiedzieli jak się pozbyć intruza z Waszego ciała.

             

            Muchy, komary i inne stworzenia

            O komarach i muchach też można opowiadać różne historie, ale chyba wystarczy na ten moment tych wiadomości. Tak jak wspominałyśmy na początku, świat owadów jest bardzo interesujący. Jest ich naprawdę wiele. Może innym razem zrobimy sobie zajęcia o pająkach, świetlikach, ważkach i innych.

            Zakończmy naszą przygodę wesołą piosenką, którą bardzo uwielbiacie. Jest ona o misiu, który się czegoś bał.. - PIOSENKA oraz tańcem też Waszym ulubionym - TANIEC.

             

             

            Na koniec zagadki sprawdzające waszą wiedzę:

            • Niziutko nad stawem fruwa przez dzień cały, kształtem przypomina helikopter mały. (ważka)
            • Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)
            • Na łące dzieci je zobaczą, i choć nie mają sprężyn w nogach, to wysoko skaczą. (koniki polne)
            • Są czerwone i latają, na skrzydełkach czarne kropki mają. (biedronki)
            • Zjada dużo liści, zwija się kokonie. Zmienia się w motyla, nie ma śladu po niej. (gąsienica)
            • Osiem nóżek sprawnych ma, lepką sieć szybciutko tka. (pająk)
            • Z kwiatka na kwiatek przelatuje, w ulu słodki miód produkuje. (pszczoła)

             

            Dodatkowe łamigłówki dla pracującej główki:

            Rodzice, nadzorujcie samodzielną pracę dzieci. Każda karta pracy zawiera instrukcję jak należy ją wykonać. W miarę potrzeb udzielajcie małych wskazówek. Wspierajcie kiedy coś się nie udaje.   Dziękujemy za współpracę.