• Śmiechotki

          • Witajcie Śmiechotki

            Drogie Dzieci i drodzy Rodzice myślę, że stęskniliście się za przedszkolem i macie dosyć siedzenia w domu. Ja też o Was myślę, co robicie i czy macie pomysły na zabawę.

            Chciałam zaproponować Wam na najbliższy tydzień zabawę w kucharzy. Mam nadzieję, że moje propozycje umilą Wam czas, a jednocześnie będą okazją do poznania nowego zawodu. Naszą przygodę z kuchnią zaczniemy od nauki piosenki „Mały kucharz”.

             

            Piosenka „Mały kucharz”

             

            Naukę piosenki łączmy z wykonywaniem drobnych gestów, to pomaga w zapamiętaniu słów. Śpiewaj i tańcz. Pod filmem znajduje się tekst piosenki.

             

            „Mały kucharz”

            Chlup, chlup, chlup

            zupa się gotuje.

            Chlup, chlup, chlup

            przypraw trochę dam.

            Chlup, chlup, chlup,

            a teraz spróbuję.

            Chlup, chlup, chlup,

            ale zupa mniam.

             

            Ref. Ram para ram, jestem mały kucharz.

            Ram para ram śpiewam sobie tak, śpiewam tak.

             

            Chlup, chlup, chlup

            zupa się gotuje.

            Chlup, chlup, chlup

            przypraw trochę dam.

            Chlup, chlup, chlup,

            a teraz spróbuję.

            Chlup, chlup, chlup,

            ale zupa mniam.

            Jak wygląda praca kucharza?

            Obejrzyjcie FILM i porozmawiajcie z dziećmi na temat:

            „Jak ubrany jest kucharz?” „Co znajduje się w kuchni?” „Jakich używa narzędzi w pracy?” „Jakie czynności wykonuje kucharz?” „Z jakich produktów kucharz robi potrawy?”

               Robimy przekąski 

             

            Zróbcie wspólnie zdrową przekąskę lub sałatkę. Krojąc owoce lub warzywa porozmawiajcie z dziećmi na temat ich kształtu, koloru, smaku, zapachu. Poniżej zamieszczam filmy, które mogą być dla Was inspiracją.

            Owocowe przekąski dla dzieci

             

             

            Zabawa w teatr

             

            Zróbcie przedstawienie pt. „Łyżka i widelec” na podstawie wiersza T. Śliwiaka (tekst poniżej). Spróbujcie zrobić scenografię.

             

            „ŁYŻKA I WIDELEC”

             

            Siostra łyżka, brat widelec –
            ona gruba
            on chudzielec,
            Nie przybywał nic na wadze.       

             

            Rzekła łyżka:
            - Ja ci radzę,
            Zupki jedz,
            Bo z zup się tyje.
            Popatrz, jaką ty masz szyję!
            Wszystkie ci wystają kości.
            Długo tak zamierzasz pościć?

             

            - Nie chcę zup,
            bo ich nie znoszę.
            Jedz je sama, bardzo proszę!
            Dość już tego mam gadania.
            Ja jem tylko drugie dania.

             

             

            Zabawa „Segregujemy łyżki”

             

            Na pewno w domu macie różnego rodzaju łyżki (stołowe, do herbaty, deserów, chochle, sałatek, lodów itp.). Wyłóżcie łyżki na stół i poproście dzieci by je posegregowały np. według wielkości, kształtu rodzaju, materiału z jakiego są wykonane. Po segregacji wspólnie policzcie, których ile jest.

             

             

             

            Wodne cymbałki

             

             

             

            Pobawcie się w małe muzykowanie, a instrument do gry wykonajcie sami. Zróbcie wodne cymbałki, do których potrzebne wam będzie 6 jednakowych szklanek i woda. By cymbałki były kolorowe do każdej szklanki z wodą możecie dodać odrobinę farby.

            Jak to zrobić podpowie wam filmik poniżej.

             

             

             

            Co słychać w kuchni – zagadki słuchowe?

             

            Rodzic demonstruje dzieciom jakie dźwięki mogą wydobywać się z kuchni (uderzanie widelcem o nóż, szklanką o szklankę, drewnianymi sztućcami o siebie, pokrywkami od garnka, tłuczkiem o deskę) po czym chowa się za parawanem i wydaje określone odgłosy. Zadaniem dzieci jest odgadnąć jakie przedmioty „grają” w danej chwili. Wstępem do zabawy może być wiersz pt. „W kuchni”

            „W KUCHNI”

            W kuchni zawsze coś się dzieje,

             w kuchni nigdy nie jest nudno,

            tyle dźwięków, tyle głosów,

            że wyliczyć trudno.

            Bo na przykład czajnik ziewa,

            garnek wzdycha, woda śpiewa,

            groch kapuście szepce w ucho,

            a z ciastkami w piecu krucho,

            piec coś mruczy, ogniem zieje,

            kocioł się na nogach chwieje

            zaś widelec zęby szczerzy

            do kłócących się talerzy.

            Patelnia o pomoc woła,

            dym się snuje, pachną zioła.

            Coś wam powiem po kryjomu:

            dla mnie kuchnia

            to najmilsze miejsce w całym domu.

             

            Zwierzaki cudaki

             

                

             

            Przygotujcie różne owoce i warzywa, guziki, koraliki, tasiemki, skrawki materiału, włóczkę, wykałaczki, krepinę itp. Spróbujcie wspólnie wykonać warzywne kukiełki lub zwierzaki cudaki.

             

             

            Zabawa „Placek”(gimnastyka)

            Ilustrowanie treści wiersza ruchem

             

            Baba placek ugniatała - naśladowanie dłońmi ugniatania

            Wyciskała, wałkowała - naśladowanie wałkowania

            Raz na prawo, raz na lewo - przesuwanie obu dłoni w prawo i w lewo
            Potem znowu w przód i w tył - do przodu, do tyłu
            Żeby placek dobry był - głaskanie dłonią brzucha, zataczanie kół
            Cicho...cicho...placek rośnie - przysiad i położenie palca wskazującego na ustach
            W ciepłym piecu u babuni - stopniowe podnoszenie się do pozycji stojącej
            A gdy będzie upieczony - wyciągnięcie prostych rąk do przodu
            Każdy brzuszek zadowoli - głaskanie dłonią brzucha, zataczanie kół

             

             

            Mała cukiernia

            Wspólnie wykonajcie ciastolinę, a z niej ciastolinowe ciasteczka. Ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, wykrawaczki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, brokatowy pył, ziarenka maku lub sezamu.

             

            Przepis na domową ciastolinę:

            • 2 szklanki mąki,
            • 1 szklanka soli,
            • 2 łyżki oleju roślinnego,
            • 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
            • 1,5 szklanki gorącej wody.

            Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.

             

             „KUBECZEK” wiersz do ćwiczeń logopedycznych

            Ćwiczymy wymawianie głoski „cz”

            Mój kubeczek z kaczorem
            chętnie trzymam wieczorem.
            W nim czekolada czy mleczko,
            a potem czyste łóżeczko...

             Wesoła gimnastyka

            Jeśli czujesz się zmęczony poćwicz z dzieckiem skłony. 

             

            Polecam do wykorzystania

            Wulkan cytrynowy | prosty eksperyment dla dzieci | nauka z pomocą zabawy