• Śmiechotki

          • Witajcie kochane Śmiechotki

             

             

            Wiosna to pora wielce radosna. Przyroda budzi się do życia, zwierzęta wychodzą z zimowego ukrycia, ptaki powracają do swoich gniazd. I tak jak w piosence „najprzyjemniej podsłuchiwać, jak przyrody bije serce”. Coraz dłuższe dni nastają, sroga zima odjechała. A do życia powolutku budzi się przyroda cała.

            W tym tygodniu porozmawiamy sobie o najpiękniejszej porze roku Wiośnie. Poznamy jej oznaki, dowiemy się, co wiosną dzieje się w świecie roślin i zwierząt oraz poznamy ciekawe zabawy i gry.

             

            Wiosenna poleczka

             

            Proszę wysłuchajcie uważnie piosenki WIOSENNA POLECZKA i spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

             

            Kto maszerował przez łąki i pola?

            Kto powitał wiosnę?

            Do czego zaprosiły dzieci wiosnę?

            Jak ubrana była wiosna?                                   

            Co wiosna miała na buzi i głowie?

            W jakim kolorze były buciki wiosny?

            Jaki taniec tańczyły dzieci z wiosną?

                                                                                                         

            A teraz drodzy rodzice spróbujcie wraz z dziećmi wykonać improwizację ruchową do tekstu piosenki. Jeśli macie w domu instrumenty muzyczne (grzechotki, bębenek) to spróbujcie zagrać rytm tej piosenki lub go zaklaszczcie albo wytupcie nogami.

             

            Zwiastuny wiosny

            Zapraszam Was na film pt. „Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie”.

             

             

            Po obejrzeniu filmu porozmawiajcie z dziećmi o prezentowanych zwiastunach. Wyjaśnijcie, co oznacza słowo „zwiastun”. Spróbujcie wymienić nazwy kwiatów, ptaków i zwierząt budzących się z zimowego snu. Zapytajcie o kolory kwiatów oraz powiedzcie, gdzie możemy spotkać oglądane zwierzęta.

             

            Wiosenne kwiaty

             

            Rodzice przeczytajcie poniższy wiersz i przypomnijcie dzieciom jak nazywają się wiosenne kwiaty. Jeśli macie albumy o kwiatach to poszukajcie ilustracji prezentujących wymienione kwiaty. Możecie też ich poszukać w dziecięcych książeczkach lub gazetkach.

             

            Oznaki wiosny

             

            Hiacynt, Pierwiosnek

            Krokus i Zawilec

            Już oznajmiają

            Wiosenne chwile

             

            Pomimo chłodu

            Słońca szukają                            

            Nadchodzi wiosna

            Nam oznajmiają

             

            Przebiśnieg, Sasanka

            Wychylają głowy

            Ciekawe świata

            I nowej przygody

             

            W ogródkach widać

            Nowe kolory

            Wiosna maluje

            Kwiatowe wzory

                                      

                                

                                                                                

            Wykonajcie wspólnie dowolną techniką (malowanie, rysowanie, wycinanie, lepienie) pracę plastyczną na temat „Wiosenne kwiaty”. Pracę możecie wykonać według własnego pomysłu, a prezentowane obrazki niech posłużą Wam jako inspiracja. Zróbcie zdjęcie wykonanych prac i przyślijcie je na adres przedszkola zdalni306@gmail.com

             

            Złoty dzwoneczek

             

            Czy wiecie jak wygląda i nazywa się ptaszek, który zwiastuje przyjście wiosny? Jeśli nie to usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie film pt. „Przygody misia Uszatka. Złoty dzwoneczek”.

             

             

            Porozmawiajcie z dziećmi o tym, czego miś Uszatek szukał w polu, jakie widział oznaki wiosny i kim był złoty dzwoneczek. Możecie zapytać czego miś nauczył się podczas wiosennego spaceru. Odwołajcie się do spostrzeżeń dzieci na temat wiosny z Waszych spacerów.

             

            Gimnastyka dla smyka

             

            Zapraszam Was na gimnastykę DZIECI LUBIĄ GIMNASTYKĘ

             

             

            Bociany z papierowego talerzyka

             

            Przeczytajcie i rozwiążcie zagadkę, a dowiecie się jakiego ptaka będziemy robić.

             

            Zagadka

            Piórka czarno-białe,
            buciki czerwone.
            Uciekają przed nim żaby,
            gdy idzie w ich stronę.                               

             

             

            Do wykonania bocianów potrzebujemy tekturowe talerzyki, czerwony i biały papier, oraz czarną i białą bibułę, nożyczki i klej. Rodzice dla ułatwienia dzieciom pracy przygotujcie wycięte gotowe elementy. Możecie też zrobić bociany według własnego pomysłu.

            Miło mi będzie zobaczyć wasze prace, więc proszę przyślijcie ich zdjęcia na adres przedszkola zdalni306@gmail.com.

             

            Gimnastyka buzi i języka

             

            Zabawy artykulacyjne służą usprawnianiu i stymulacji pracy narządów artykulacyjnych oraz  zapobieganiu wadom wymowy. Rodzice opowiedzcie dzieciom historię „Jak miś szykował się na spacer”, a w trakcie opowiadania wykonujcie z dziećmi ćwiczenia języka (polecenie w nawiasie).                          

                                                  

                                                                                  

             „Miś idzie na spacer”

             

            Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
            Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał.

            Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach),

            troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków).

            Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg).

            Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).

            Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na brodę).

            Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków).

            Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.

             

            A teraz naśladujcie z dziećmi głosy ptaków jakie miś widział na spacerze. Rodzic podaje nazwę ptaka, a dziecko próbuje naśladować dźwięki wydawane przez ptaki.

            • bocian – kle, kle, kle
            • gołąb – gruchu, gruchu
            • wrona – kra, kra, kra
            • wróbel – ćwir, ćwir, ćwir                         
            • jaskółka– kiri, kiri, kiri
            • kukułka – kuku, kuku, kuku
            • dzięcioł – stuku-puku, stuku-puku
            • sowa - uhu, uhu, uhu
            • skowronek – tirli, tirli, tirli

            Na koniec wykonajcie ćwiczenia oddechowe, jeśli macie kolorowe piórka wykorzystajcie je w zabawie. Rodzice przy wykonywaniu ćwiczeń zwracajcie  uwagę  na  prawidłowe  oddychanie  /wdech  nosem i  wydech ustami/.

            Ptasie gniazda

             

            Czy wiecie, że podobno ptakiem zwiastującym nadejście deszczu jest jaskółka. Jeśli chcecie się dowiedzieć czy to prawda i jak wygląda jaskółka oraz gdzie buduje swoje gniazdka obejrzyjcie film pt. „Przygód kilka wróbla Ćwirka. Spółka z Jaskółką”.

             

             

            Porozmawiajcie z dziećmi o charakterystycznych cechach wyglądu jaskółki i miejscach, w których buduje gniazda.

             

             

             

             

            Popatrzcie na ptaki przedstawione na obrazkach i spróbujcie znaleźć różnice i podobieństwa. Może w swoich zbiorach znajdziecie inne ptaki.

            Jeśli chcecie zobaczyć jak prawdziwe jaskółki budują gniazda to kliknijcie poniżej

            BUDOWA JASKÓŁCZEGO GNIAZDA

             

            Co się dzieje na obrazku?

            Opowiedzcie, co się dzieje na tym obrazku? Nazwijcie osoby, zwierzęta i przedmioty oraz wykonywane czynności. Rodzice zapytajcie dzieci, co jest na dole, a co na górze obrazka, kto stoi obok drzewa, kto siedzi za mamą, gdzie stoją doniczki itp. Prowokujcie swoimi pytaniami dzieci do używania określeń  położenia w przestrzeni typu: na, pod, obok, za, przed, nad, w itp.

             

             

            Zielony ogródek

             

                  

            Zielony ogródek to zabawa badawcza. Zróbcie wspólnie z rodzicami mini ogródki i obserwujcie kolejne etapy wzrostu roślin a poczujecie się, jak mama i taka. W końcu, które dziecko nie lubi naśladować swoich rodziców? Uprawianie ogródka to przecież bardzo wdzięczne zajęcie!

             

            Rozpoczynamy od przygotowania słoika z wodą, na którym montujemy gazę i układamy kilka nasion fasoli. Przez kolejne dni obserwujemy, co się będzie działo. Kiedy wasze fasolki wypuszczą korzenie i łodygi z listkami przesadźcie je do doniczki z ziemią Ciekawa jestem komu z Was uda się wyhodować strąki i nowe nasiona. Pamiętajcie o uzupełnianiu słoiczka wodą!

             

            Wiosenne buziaki

             

            Drogie Śmiechotki. Wiem, że od pierwszych dni w przedszkolu lubiłyście śpiewać i tańczyć. Muzyka, śpiew i taniec towarzyszyły nam każdego dnia. Dziś proponuję Wam naukę piosenki pt. „Wiosenne buziaki”. Mam nadzieję, że piosenka ta wywoła na waszych twarzach uśmiech i radość, a na swoich plecach poczujecie oddech wiosny.

             

            Piosenka WIOSENNE BUZIAKI

             

            „Wiosenne buziaki”

             

            Już rozgościła się wiosna.

            Słońce i kwiaty przyniosła.

            Huśta się lekko na tęczy.

            Motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki.                                               

             

            Ref. Hop, hop, raz, dwa, trzy,

            tańczymy z wiosenką ja i ty.

            Nawet gdy z burzy wiosennej deszcz,

            to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie

            Hop, hop, raz, dwa, trzy,

            bzyczą już pszczoły i kwitną bzy.

            A całe miasto całusy śle,

            bez wiosny było tu źle.

             

            Słońce rozdaje promyki,

            gonią się w lesie strumyki.

            Mrówki zaczęły porządki,

            a grube ślimaki ślą wiośnie buziaki.

             

            Ref. Hop, hop, raz, dwa, trzy,

            tańczymy z wiosenką ja i ty….

             

            Kwiaty swe płatki umyły

            I świeże stroje włożyły.

            Budzą się wszystkie zwierzaki.

            Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.

             

            Ref. Hop, hop, raz, dwa, trzy,

            tańczymy z wiosenką ja i ty….

             

             

            Wiosenna pobudka

             

            To wierszyk z pokazywaniem. Powtarzajcie za mamą lub tatą słowa i wykonujcie ich gesty.

             

            Pobudka

            Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)
            szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi)
            śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)
            w kałuże zmienione. (dziecko imituje skakanie w kałuży)

            Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)
            strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)
            śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci: kiri, kiri, kiri)
            gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)

            Motylek cytrynek (dziecko się kłania)
            dziarską przybrał minę, (robi zawadiacką minę)
            i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)
            puka leciuteńko. (dziecko puka w okno).

             

            Kolorowe ptaki i inne cudaki

            Obejrzyjcie filmik.

             

             

            Myślę, że ten filmik zainspiruje Was do wykonania ciekawej pracy na temat „Wiosna’. Spróbujcie wykonać ją na dużym papierze np. na arkuszu szarego papieru lub brystolu. Niektóre elementy pracy mogą być domalowane pędzlem. Czekam na Wasze dzieła. Przyślijcie zdjęcia na adres przedszkola zdalni306@gmail.com

             

            Ćwiczymy rękę i oko

             

            Rodzice zwracajcie uwagę na prawidłowy chwyt kredki i prawidłowy kierunek kreślenia kółek i linii.

             

            Zajrzyjcie do kart pracy – tam odczytajcie polecenia  i  wykonajcie ćwiczenia:

            BIEDRONKI

            GŁODNA_GĄSIENICA

            PTAKI

            MOTYLKI

            ZNAJDŹ_4_RÓŻNICE

            ZNAJDŹ_6_RÓŻNIC

            NAZWIJ_LITERY

            Wiosenna orkiestra

             

             Na koniec spotkania z Wiosną pobawcie się wspólnie z rodzicami i rodzeństwem w orkiestrę. Posłuchajcie muzyki i wykonujcie polecenia. Kliknij obok WIOSENNA ORKIESTRA