• Śmiechotki

          • Witajcie Śmiechotki smiley

             

             

            W tym tygodniu chciałam Was zaprosić na podwórko, ale nie takie jak myślicie. Nie będzie to podwórko z piaskownicą czy huśtawkami, na którym można się bawić. Chcę Was zaprosić na wieś, gdzie poznamy różne zwierzęta i ich przygody. Dowiemy się jak żyją ze sobą na wiejskim podwórku, gdzie mieszkają, jak nazywają się ich dzieci, co lubią jeść i dlaczego są nam potrzebne. Bo przecież  na wsi zawsze jest głośno i wesoło. Zewsząd słychać gdakanie kur, kwakanie kaczek i szczekanie psów.

             

            Na farmie dziadka

             

            Naszą przygodę rozpoczniemy dziś od wysłuchania piosenki pt. „Dziadek fajną farmę miał”. Posłuchajcie uważnie kto mieszkał na farmie dziadka i spróbujcie wymienić nazwy zwierząt, o których była mowa w piosence. Rodzice wyjaśnijcie dzieciom, co oznacza słowo „farma”, porozmawiajcie z nimi jakie inne zwierzęta mieszkają na wsi, odwołajcie się do spostrzeżeń dzieci wyniesionych z pobytu np. u babci na wsi czy wakacyjnych wyjazdów.

             

            Piosenka DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ

             

            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo,
            Kurki na niej hodował, ija ija oo,

            Kurki koko tu i koko tam,

            Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,

            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

             

            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

            Krówki na niej hodował, ija ija oo

            Krówki muu tu i muu tam,
            Mu tu, mu tam, ciągle tylko muu.
            Kurki koko tu i koko tam,
            Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
            Świnkę na niej hodował, ija ija oo
            Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
            Chrum tu, chrum tam,
            ciągle tylko chrum chrum.
            Krówki muu tu i muu tam,
            Mu tu, mu tam,
            ciągle tylko muu.
            Kurki koko tu i koko tam,
            Ko tu, ko tam,
            ciągle tylko koko,
            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
            Kaczki na niej hodował, ija ija oo
            Kaczki kwa kwa tu i kwa kwa tam,
            Kwa tu, kwa tam,
            ciągle tylko kwa.
            Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
            Chrum tu, chrum tam,
            ciągle tylko chrum.
            Krówki muu tu i muu tam,
            Mu tu, mu tam,
            ciągle tylko muu.
            Kurki koko tu i koko tam,
            Ko tu, ko tam,
            ciągle tylko koko,
            Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

             

            Na wiejskim podwórku

             

            Popatrzcie uważnie na obrazek i spróbujcie odnaleźć zwierzęta z farmy dziadka. Jakie inne zwierzęta znajdują się na wiejskim podwórku?  Rodzice wymieńcie ich nazwy podając dziecku każdą nazwę z podziałem na sylaby np. ko – ni – ki. Zadaniem dziecka będzie złożenie danego wyrazu w całość (synteza sylabowa), wymienienie usłyszanej nazwy i wskazanie zwierzątka na obrazku. A potem zróbcie odwrotnie. Podajcie nazwę zwierzęcia, a zadaniem dziecka będzie podzielenie wyrazu na sylaby (analiza sylabowa). Do syntezy i analizy możecie też wykorzystać nazwy zabudowań i przedmiotów używanych w gospodarstwie np. obora, drabina, wiadro, buda itp.

             

            Mieszkania zwierząt

            Na pewno zastanawiacie się gdzie mieszkają zwierzęta z wiejskiego podwórka. Obejrzyjcie film o pewnym zagubionym piesku, a dowiecie się jak nazywają się mieszkania takich zwierząt jak: kura, krowa, świnka, koń i owce. Rodzice po obejrzeniu filmu powtórzcie z dziećmi nazwy zwierząt i ich mieszkań.

             

            Kury i koguty

             Zwierzętami najbardziej kojarzącymi się z wiejskim podwórkiem są kury i koguty. Jeśli chcecie dowiedzieć się: Gdzie hoduje się kury? Jak nazywają się i wyglądają ich domy? Co kura ma na głowie, a co pod dziobem i czy kura potrafi latać? Czy kogut gdacze i co oznacza pianie koguta? Jaka jest różnica między kurą i kogutem? – to koniecznie obejrzyjcie film.

             

             

            Rodzice zapytajcie dzieci czego się dowiedziały o kurach i kogutach.

             

             

            Wesołe kogutki

            Zróbcie wspólnie pracę plastyczną na temat „Wesołe koguciki”. Prace mogą być wykonane dowolną techniką według własnego pomysłu. Możecie zainspirować się poniższymi zdjęciami. Zdjęcia Waszych kogucików przyślijcie na adres przedszkola zdalni306@gmail.com

             

               

             

             

            ,,Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna?”

             

            (Dzieci wyraźnie naśladują głosy zwierząt raz cicho, raz głośno).

             

            Jestem mały poliglota,

            bo rozumiem psa i kota,

            ptasi język także znam,

            zaraz udowodnię wam.

             

            Kotek miskę mleka miał,

            Pyszne było - miauknął:… …

            Piesek też by pewnie chciał.

            Szczeka głośno: … …

            Małej myszce ser się śni.

            Piszczy cicho:… …

            Kurka zniosła jajek sto.

            Gdacze o tym:… …

            Kaczka śliczne piórka ma.

            Kwacze dumnie: … …

            Nad jeziorem żabek tłum

            Kumka sobie:… …

            Jak to dobrze kumie, kumie,

            że ktoś po żabiemu umie.

             

            Jeśli oprócz buźki chcecie poćwiczyć paluszki to kliknijcie obok. KURCZAK

             

            Odgłosy zwierząt

            Obejrzyjcie film i spróbujcie zgadnąć jakie zwierzę ukryło się za drzwiami słuchając dźwięku jaki wydaje.

             

             

            Mamy i ich dzieci

            Mamo, tato przeczytajcie wierszyk. Zadaniem dzieci jest zapamiętanie jak nazywają się młode zwierząt hodowlanych. Po przeczytaniu wiersza spróbujcie wymieniać nazwę dorosłego osobnika, a dziecko podaje nazwę młodego zwierzęcia.

             

            Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

            Krowa – łaciate cielątko,

            Koza – rogate koźlątko,

            Owca – kudłate jagniątko,

            Świnka – różowe prosiątko,

            Kurka – pierzaste kurczątko,

            Gąska – puchate gąsiątko,

            Kaczka – płetwiaste kaczątko,

            Każda prowadzi swoje dzieciątko!

            Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

            Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

            Krowa – łaciate cielątko,

            Koza – rogate koźlątko,

            Owca – kudłate jagniątko,

            Świnka – różowe prosiątko,

            Kurka – pierzaste kurczątko,

            Gąska – puchate gąsiątko,

            Kaczka – płetwiaste kaczątko,

            Każda zgubiła swoje dzieciątko!

            Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

            Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

            Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

            Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

            Krowę – łaciate cielątko,

            Kozę – rogate koźlątko,

            Owcę – kudłate jagniątko,

            Świnkę – różowe prosiątko,

            Kurkę – pierzaste kurczątko,

            Gąskę – puchate gąsiątko,

            Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

            Znalazło mamę każde dzieciątko.

             

            Kwoka i jej zwyczaje

             

             

            Drogie Śmiechotki czy Wy macie jakieś swoje zwyczaje? Na pewno tak. A co powiecie o zwyczajach pewnej kwoki. Posłuchajcie wiersza ilustrowanego obrazkami i pomyślcie czy zachowanie kwoki było ładne, a jeśli nie to dlaczego? Rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat zasad savoir-vivre, o których trzeba pamiętać gdy przyjmuje się gości.

             

             

             

            Dziwne rozmowy

            Posłuchajcie jakie rozmowy prowadziły zwierzęta na wiejskim podwórku i nauczcie się piosenki DZIWNE ROZMOWY.

            Dziwne rozmowy

            W chlewiku mieszka świnka i trąca ryjkiem drzwi.
            Gdy niosę jej jedzenie to ona „kwi, kwi, kwi”.
            Opodal chodzi kaczka, co krzywe nóżki ma.
            Ja mówię jej „dzień dobry” a ona mi „kwa, kwa, kwa”
            Na drzewie siedzi wrona, od rana trochę zła.
            Gdy pytam „Jak się miewasz?” to ona „kra, kra, kra”.
            Przed budą trzy szczeniaczki podnoszą straszny gwałt.
            Ja mówię „cicho pieski”, a one: „hau, hau, hau”.

            Bajka o trzech świnkach

            Obejrzyjcie bajkę pt. „Trzy małe świnki”.

            Dlaczego świnki opuściły swój rodzinny dom, z czego budowały swoje domki i który z nich był najlepszy? Spróbujcie wyjaśnić dlaczego ważne jest, by dom w którym się mieszka był solidny i mocny. Jak czuły się świnki gdy groziło im niebezpieczeństwo.

            Świnka Malwinka

            A teraz trochę relaksu. Posłuchajcie i pobawcie się przy piosence MALIWNKA

             

            Różowe świnki

               

            Wykonajcie pracę plastyczną inspirowaną obejrzaną bajką na temat „Trzy świnki”. Spróbujcie każdą świnkę wykonać inną techniką. Czekamy na zdjęcia waszych prac, które przyślijcie na adres zdalni306@gmail.com   Inspiracją do prac niech będą dla Was obrazki.

             

             

            Ile zwierząt na podwórku?

             

             

            Przyjrzyj się uważnie i policz na obrazku ile jest zwierząt każdego gatunku. Których zwierząt jest najwięcej, a których najmniej ?

             

            Jeśli masz ochotę nauczyć się liczyć kliknij obok LICZYMY ZWIERZĘTA

             

             

            Kozucha kłamczucha

            Jak myślicie czy zwierzęta potrafią kłamać?  Jeśli nie wiecie a chcecie się przekonać, to proponuję Wam bajkę. Usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie uważnie film .o przygodach pewnej kozy. Rodzice, jeśli macie bajkę w wydaniu książkowym to możecie ją razem przeczytać.

             

             

            Jak zachowywała się dziewczynka i co mówiła koza? Czy koza mówiła prawdę i co spotkało za to Zazulkę? Czy zachowanie kozy było dobre czy złe? Jaką karę za swoje kłamstwo poniosła koza? Spróbujcie z dziećmi wyciągnąć wniosek czy dobrze jest oszukiwać i kłamać, i jakie są tego konsekwencje.  

             

            Kształty zwierząt

             

             

             

            Czy potraficie rozpoznać zwierzątko po jego kształcie? Proponuję Wam zabawę z kolorowymi kulkami. Ciekawa jestem czy uda się Wam odgadnąć, jakie zwierzątko powstanie z kolorowych kulek? Oglądajcie..

             

             

             

            Zwierzęta w gospodarstwie

            Na koniec naszego spotkania ze zwierzętami z wiejskiego podwórka proponuję Wam powtórkę tego czego się dowiedzieliśmy o zwierzętach, a przy okazji dowiecie się jakie korzyści mamy z ich hodowli. Zapraszam na film.

             

             

            Ćwiczymy rękę i oko

             

             

            Rodzice, zwracajcie uwagę na prawidłowy chwyt kredki i prawidłowy kierunek kreślenia.

            Zajrzyjcie do kart pracy

             

            Przyklejany taniec

            Dziękuję Wam za spotkanie i czekam na Wasze prace. Pozdrawiam wszystkie Śmiechotki i ich Rodzinki. Pa, pa, kliknijcie obok i zatańczcie PRZYKLEJANY TANIEC.