• Śmiechotki

          • Witajcie Śmiechotki

             

            Ciekawa jestem jak się czujecie, czy nie znudziło Wam się siedzenie w domu i czy tęsknicie za kolegami? Cieszy mnie, że pracujecie w domu i przysyłacie swoje prace. Jest mi przyjemnie kiedy patrzę na zdjęcia i widzę Wasze uśmiechnięte buzie. Chciałabym zobaczyć wszystkich, by przypomnieć sobie jak wyglądacie  i czy zmieniliście się od naszego ostatniego spotkania w przedszkolu?  Mam nadzieję, że i Wy tęsknicie za mną. Pozdrawiam Was gorąco i zapraszam na nowe spotkanie.

            W kolejnym tygodniu chcę Was wszystkich zaprosić do świata książek. Dowiemy się jak wyglądały książki dawniej, i z czego były zrobione. Poznamy osoby, które je tworzą oraz dowiemy się czy książki różnią się od siebie i jak trafiają do naszych domów. Poznamy też zawody związane z książkami oraz pobawimy się w bibliotekarzy, drukarzy i pisarzy. Posłuchajcie historii o tym jak powstały pierwsze książki…

             

             

            Jak powstały książki?

             

            Czy zastanawialiście się kiedyś skąd się wzięły książki, jak wyglądały i kto je wymyślił? Pewnie nie, bo jesteście jeszcze mali, ale spróbuję Wam o tym opowiedzieć.

             

              

             

            Pierwszymi książkami były malowidła ścienne, czyli takie obrazki malowane na ścianie w jaskini, które rysowano za pomocą ostrych kamieni lub kości. Ponieważ dawno temu nie znano kredek, to żeby obrazek miał kolor barwiono go węglem drzewnym lub sokiem z roślin. Takie obrazki najczęściej przedstawiały historie z życia. Ponieważ dawniej nie potrafiono pisać liter, to książki były rysowane a pismo nazwano pismem obrazkowym.

             

             

             

            Później zaczęto pisać książki na glinianych tabliczkach, a obrazki zastąpiono znakami w postaci różnego układy kresek. Były to tak zwane hieroglify. Takie książki łatwo było uszkodzić ponieważ były z gliny, która po wyschnięciu łatwo się kruszyła. Żeby książki się nie zniszczyły trzymano je w drewnianych skrzyniach.

             

             

             

            Następne książki pisano na takim materiale, który nazywał się papirus. Powstawał on z łodyg rośliny, które krojono na długie pasy, potem wyklepywano i suszono na słońcu. Gotowe arkusze papirusu sklejano ze sobą i tak powstawał zwój czyli  długa wstęga, którą zwijano na patyki. Papirus wymyślili Egipcjanie. Był on podobny do papieru, ale był bardzo delikatny i dlatego można było na nim pisać tylko po jednej stronie.

             

             

             

            Następnie papirus zastąpiono innym materiałem, który nazywał się pergamin. Był on wyrabiany ze skór zwierzęcych. Początkowo pergamin zwijany był w zwoje tak jak papirus, a później karty pergaminu zaczęto składać i zszywać na jednym brzegu. Pergamin był mocniejszy niż papirus. Na pergaminie pisano trzciną, a potem piórami ptaków.

             

             

             

            Pergamin zastąpiono papierem, który wynaleziono w Chinach i używany jest on do dziś.

            Pierwsze książki drukowane powstały w roku 1450 gdy wynaleziono druk.

            Obecnie bardzo modną formą ksiązki jest „audiobook” czyli inaczej książka mówiona, nagrana przez lektora czyli osobę, która czyta oraz e–booki czyli książka zapisana w formie elektronicznej, którą możemy przeczytać za pomocą odpowiedniego urządzenia np. komputera, telefonu czy tabletu. Myślę, że zaciekawiła Was historia książki.

             

            W bibliotece

             

            Czy wiecie w jakich miejscach znajdziemy bardzo dużo książek?

             

            Te miejsca to księgarnia i biblioteka. Czy wiecie czym się różnią te dwa miejsca?

            Biblioteka to miejsce, w którym wypożycza się książki do domu i po przeczytaniu trzeba je oddać. Księgarnia to miejsce, w którym można kupić wiele różnych książek i mieć je na stałe w swoim domu dla siebie. Czy widzicie różnicę?

            A teraz zapraszam Was na bajkę  „Świnka Peppa w bibliotece”. Oglądajcie uważnie …

            Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

            O co poprosiła Peppa mamę przed snem?
            Dlaczego Peppa nie chciała słuchać bajki o czerwonej małpce?
            Jaką książkę wybrała świnka do czytania?
            Skąd tata miał książkę?
            Dokąd Peppa pojechała z rodzicami i co tam widziała?
            Co robiła pani bibliotekarka?
            Ile książek wypożyczyła świnka?
            O czym przypomniała pani bibliotekarka?

            Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi jak należy zachowywać się w bibliotece i jak obchodzić się z książkami. Zwróćcie uwagę dzieci na to, że w bibliotece można wypożyczyć różnego rodzaju książki przeznaczone nie tylko dla dzieci, ale i dorosłych. Poszukajcie w swoich zbiorach różnych książek i spróbujcie wspólnie ustalić czym one się różnią, a w czym są podobne. Spróbujcie uporządkować i posegregować książki z dziećmi według różnych cech np. wielkości, kształtu, na książki z obrazkami i bez, na cienkie i grube, w miękkich i sztywnych okładkach itp.

             

            Ulubiona postać

             

               

             

            Wybierzcie spośród swoich książeczek tę, którą najbardziej lubicie, przeczytajcie i wykonajcie pracę plastyczną na temat „Mój ulubiony bohater”. Praca może być wykonana dowolną techniką. Zróbcie zdjęcie i przyślijcie je na adres przedszkola zdalni306@gmail.com

             

            Policz ile?

            Teraz spróbujcie wytężyć swoje głowy i policzcie książki ułożone na regale.

            Przyjrzyjcie się uważnie obrazkowi, ustalcie która półka jest pierwsza i spróbujcie policzyć ile książek leży na każdej półce. Rodzice po przeliczeniu książek zapytajcie dzieci:

            Na której półce leży najwięcej książek?
            Na których półkach leży po tyle samo?
            Ile książek jest w kolorze np. niebieskim? (możecie przeliczyć książki w każdym kolorze)
            Czy książek zielonych jest więcej niż czerwonych? (do porównywania liczby książek możecie zestawiać ze sobą różne ich kolory)
            W jakim kolorze jest najwięcej książek?
            Może komuś z Was uda się policzyć ile jest wszystkich książek na tym regale.

             

            W księgarni

            Jeśli udało Wam się rozwiązać wszystkie zadania to BRAWO! To teraz trochę zabawy. Proponuję Wam zabawę tematyczną „W księgarni”.

            Stwórzcie małą księgarnię i pobawcie się w kupowanie książek. Ustalcie między sobą kto będzie księgarzem a kto osobą kupującą książki. Zróbcie ceny na książkach i papierowe pieniążki. Ponieważ dzieci nie znają cyfr, ceny na książkach mogą mieć formę kółeczek z określoną ich liczbą i takie mogą być też pieniążki. Podczas zabawy pamiętajcie o zwrotach grzecznościowych takich jak „proszę” i „dziękuję”, „dzień dobry” i „do widzenia”. Miłej zabawy!

             

            Kto tworzy książki?

            Czy wiecie, że aby książka trafiła do waszego domu musi pokonać bardzo długą drogę. Posłuchajcie jak powstaje książka i jakie osoby ją tworzą? Rodzice weźcie dowolną książkę do ręki i porozmawiajcie z dziećmi o tym jak zbudowana jest książka, a następnie zapoznajcie je ze sposobem jej tworzenia. Pomogą Wam przy tym obrazki i zamieszczone pod nimi informacje.

            Pisarz

             

            Powstawanie książki rozpoczyna się od pisarza czyli autora.

             

             

            Pisarz to osoba, która wymyśla o czym będzie książka, jakie w niej będą postacie i jaka będzie historia. Potem nadaje jej tytuł. Wymyśloną przez siebie historię zapisuje na papierze. Po napisaniu tekstu np. bajki autor oddaje książkę do ilustratora. (Pokażcie dzieciom gdzie w książce napisany jest jej tytuł oraz imię i nazwisko autora)

             

            Ilustrator

             

             

            Ilustrator to osoba która wykonuje ilustracje do tekstu książek, czasopism lub innych publikacji. Jest odpowiedzialny za okładkę, grafiki i ilustracje ukazujące się w książce. Kiedy książka ma gotowy tekst i ilustracje oddawana jest do drukarni. (Obejrzyjcie ilustracje w swojej książce i porozmawiajcie o ich kolorystyce, wielkości, o tym, co one przedstawiają)

             

            Drukarz

             

             

            W drukarni książka zostaje wydrukowana na specjalnych maszynach i urządzeniach drukarskich. Jej wykonaniem zajmuje się drukarz. Kiedy książka zostanie wydrukowana oddaje się ją do introligatora. (Obejrzyjcie książki ze swoich zbiorów i popatrzcie jaką czcionką są napisane, może znajdziecie książki w których pierwsze litery tekstu były ozdabiane)

             

            Introligator

             

             

            Introligator to osoba, która zajmuje się zszywaniem lub sklejaniem kartek w książce oraz oprawianiem książek w okładki. Gotowe ksiązki przekazywane są do księgarni i bibliotek. (Obejrzyjcie swoje książki i sprawdźcie, które z nich są klejone, a które zszywane, czy mają twardą czy miękką okładkę?)

             

            Księgarz

             

             

            W księgarni pracownik księgarni czyli księgarz zajmuje się sprzedażą książek i obsługą klientów. Doskonale potrafi doradzić klientowi jaką kupić książkę.

             

             

            Bibliotekarz

             

             

            W bibliotece zatrudniony pracownik to bibliotekarz. Jego głównym zadaniem jest gromadzenie (zakup książek do biblioteki), opracowywanie i wypożyczanie książek, czasopism, materiałów audiowizualnych, zbiorów specjalnych: audiobooków, płyt CD, itp. (Jeśli chodzicie razem do biblioteki to porozmawiajcie z dziećmi o ich spostrzeżeniach i obserwacjach)

             

             

            Czy warto czytać książki?

             

            Jeśli chcecie się przekonać czy warto czytać książki to zapraszam Was do obejrzenia bajki pt. „Rodzina Treflików. Warto czytać.”

            Rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat treści zawartych w bajce. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Czy warto czytać książki i dlaczego? Porozmawiajcie o korzyściach jakie mamy z czytania książek.

             

            Gimnastyka na wesoło

            Czas się pogimnastykować!

            Oderwijcie się teraz od książek i trochę się poruszajcie. Zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo. Kliknij obok i wykonuj polecenia do muzyki GIMNASTYKA NA WESOŁO.

             

            DRUKARNIA

            Obejrzyjcie uważnie film pt. „Pomysłowy wnuczek”.

            Ciekawa jestem czy uważnie oglądaliście film. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
            Z czym wnuczek miał kłopoty?
            Dlaczego książki spadały z półek?
            Z czego zbudował regał na książki i kto mu w tym pomagał?
            Co przyniósł ptaszek?
            Za pomocą czego wnuczek skręcił regał?
            Jaką zabawę wymyślił wnuczek gdy regał był już gotowy?

            Jeśli udało Wam się odpowiedzieć na wszystkie pytania to jesteście mistrzami.
            Proponuję Wam twórczą zabawę w małego grafika i projektanta. Stwórzcie w domu małą drukarnię. Jak to zrobić przeczytajcie opis poniżej.

             

            Na kawałku kartonu wydrapujemy ostrym narzędziem dowolny rysunek.

            Dobrze jest zrobić trochę szersze rysy, bo lepiej się odbijają. Wyrytą ilustrację malujemy rozwodnioną lekko farbą i przykładamy czystą kartkę. Przyłożoną kartkę dociskamy lub wałkujemy zwykłym wałkiem kuchennym, a następnie delikatnie podnosimy nasz rysunek z odbitą już ilustracją. Efekt często w pierwszej chwili zaskakuje i za chwilę dziecko tworzy już kolejne odbitki lub ryje w kartonie nowy pomysł. Udanej zabawy. Przyślijcie zdjęcia swoich prac na adres przedszkola zdalni306@gmail.com

             

            Jeśli mielibyście problem z tym zadaniem to proszę kliknijcie obok a znajdziecie inny sposób na zrobienie drukarni MAŁA DRUKARNIA.

             

            Bajkowe zagadki

             

             

            Wiem, że lubicie czytać książki i oglądać bajki. Ale czy potraficie rozpoznać bohatera bajki po jego oczach? No to spróbujcie…

             

            Gimnastyka buzi i języka

            Zapraszam Was na JAZZOWANKI. Zastanawiacie się co to jest? To proste. Oglądajcie filmik i wykonujcie ćwiczenia.

            Rymowanki, krótkie wierszyki czy wyliczanki to najlepszy sposób, by rozbawić swoje dziecko oraz wesprzeć jego naukę mówienia. Spróbujcie nauczyć się rymowanych wierszyków.

            Woda z kranu: kap, kap, kap
            Konik człapie: człap, człap, człap
            Mucha bzyczy: bzy, bzy, bzy
            a waż syczy: sy, sy, sy.

            Idzie pani stuk, stuk,
            Dziadek z laską puk, puk,
            Skacze dziecko hop, hop,
            Wieje wietrzyk fiu, fiu,
            Pada deszczyk kap, kap
            Deszcz ze śniegiem chlup, chlup,
            A grad w szyby łup, łup.

             

            A teraz coś dla ucha. Czy potrafisz odgadnąć tytuł bajki po wysłuchaniu fragmentu piosenki? Wytęż słuch, kliknij obok i odgaduj JAKI TO TYTUŁ.

             

             

            Co to za postać? – sylabowe zagadki

             

            Przyjrzyjcie się uważnie postaciom na obrazku i nazwijcie je.

             

            A teraz pobawcie się w sylabowe zagadki. Rodzice podajcie nazwę postaci na obrazku sylabami, a zadaniem dziecka będzie podanie nazwy w całości. Później zróbcie odwrotnie. Podajcie nazwę postaci w całości, a zadaniem dziecka będzie podzielenie jej na sylaby. Spróbujcie policzyć z ilu sylab składa się nazwa każdej postaci. Mam nadzieję, że poradzicie sobie z tym zadaniem.

             

            Kto książki czyta? – piosenka

            A teraz zapraszam Was na piosenkę KTO KSIĄŻKI CZYTA.

            Rodzice, melodia tej piosenki jest Wam dobrze znana. Spróbujcie wspólnie z dziećmi stworzyć improwizację ruchową.

            „Kto książki czyta”

            Kto książki czyta, wiedzę ma

            i wiemy o tym, on i ja.

            Więc czytaj ciągle książkę swą,

            a potem opowiadaj ją.

            Do biblioteki często chodź

            i książek wypożyczaj moc

            I czytaj książki te co dnia,

            potem ci szóstkę pani da.

             

            Ref. Książki, kto książki czyta,

            ten jest jak sowa,

            po prostu mądry jest i kwita.

            Czytaj co dzień bajki, powieści,

            zobaczysz ile wiedzy w głowie masz. x2

             

            Kto książki czyta, wiedzę ma

            i wiemy o tym, on i ja.

            Więc czytaj ciągle książkę swą…

             

            Książeczki bajeczki

            Zapraszam Was do zrobienia własnej książeczki opowiadającej o dowolnej postaci. Poproście o pomoc rodziców lub starsze rodzeństwo.

            Rodzice wiem, że dla maluszka może być to trudne zadanie ale spróbujcie. Książeczkę możecie wykonać w następujący sposób:

            • Przygotujcie 4 – 5 białych kartek i zszyjcie je zszywaczem (powstanie książka).
            • Na każdej stronie przyklejcie np. postać zwierzątka wyciętego z kolorowej gazety.
            • Wspólnie dorysujcie elementy tła np. chmurki, słoneczko, trawkę, kwiatki, domek itp.

            Nie zapomnijcie o wykonaniu okładki i tytule książki. Moje propozycje książkowe to: „W ZOO”, „Na łące”, „W domu”, „Zwierzęta lasu”, „Samochody”. Możecie też wykorzystać własne pomysły. Życzę miłej zabawy! Czekam na zdjęcia Waszych prac, które przyślijcie na adres przedszkola zdalni306@gmail.com

             

            Bajkowe quizy

            Jeśli macie ochotę na zagadki i sprawdzenie swoich wiadomości o bajkach to spróbujcie rozwiązać poniższe quizy. Powodzenia!!!

             

            Otwórzcie linki poniżej:

             

            Gra kolanko

            Zanim usiądziecie do wykonywania kart pracy i prac plastycznych, proponuję Wam trochę wspólnej zabawy podczas której wykażecie się umiejętnością łapania i rzucania piłki oraz sprawdzicie swój refleks.

            Ta zabawa to podwórkowa „Gra w kolanko”

            Zabawa polega na tym, że:

            • wszyscy stają w okręgu,
            • osoba, która trzyma piłkę rzuca do dowolnie wybranej osoby,
            • jeśli ta osoba nie złapie piłki klęka na kolanko i rzuca piłkę do następnej osoby,
            • jeśli dana osoba złapie rzuca piłkę dalej do następnej osoby,
            • jeśli osoba będąca na kolanku nie złapie klęka na następne kolanko, jeśli nie złapie piłki w następnej kolejce "klęka" na łokcie,
            • osoba będąca na obu łokciach (nie złapała piłki 4 razy) odpada z gry.

            Grę tę można urozmaicić np. mówiąc, że nie wolno złapać na kolor czarny i rzucając piłkę mówimy różne kolory, kolanko ma ta osoba, która złapie piłkę na kolor czarny, ale też ta osoba, która nie złapie na inny kolor, np. żółty. Miłej zabawy.

             

            Ćwiczymy rękę i oko

             

            Rodzice zwracajcie uwagę na prawidłowy chwyt kredki.

            Zajrzyjcie do kart pracy