• Wesołe Iskierki

          • Zobaczcie Iskierki, kto Was wita w tym tygodniu?

            To zwierzęta wiejskie. O nich będą nasze wirtualne zajęcia. Zanim jednak zaczniemy, to się wesoło i muzycznie przywitajmyPIOSENKA

            Pobawmy się też w Waszą ulubioną zabawę muzyczną - Magiczną liczbę 7”. Przypomnijmy sobie najpierw ruchy:

            1 - tupnięcie prawą nogą,
            2 - tupnięcie lewą nogą
            3 - na prawe kolanko
            4 - na lewe kolanko
            5 - prawy łokieć
            6 - lewy łokieć
            7 - buzia wsparta na dłoniach i uśmiech!

            A tu jest nasza: PIOSENKA

             

            A teraz już zajmijmy się zwierzakami. Trochę informacji na początek:

            Wieś to jest obszar zamieszkiwany przez ludzi - mniejszy od miasta. Nie spotkamy tu domów wysokich jak bloki, ale małe domki z podwórkami. Mieszkają tam rodziny przeważnie zajmujące się rolnictwem. Rolnictwo to inaczej uprawa ziemi i hodowla zwierząt. Dlatego też nazywamy ich rolnikami. Uprawiać można ZBOŻA, WARZYWA, OWOCE. Hodować można zwierzęta takie jak: konie, krowy, kozy, świnie, kury, indyki, kaczki i inne. ZWIERZĘTA

            Obejrzyjcie filmik edukacyjny, z którego dowiecie się znacznie więcej: 

            Warto zerknąć jeszcze na ten FILM. Wyobrażamy sobie, jak niektórzy podczas oglądania mówią słynne słowo: słodziutkie” na zwierzaki. Przyznajemy, my też tak reagowałyśmy.

            Gdybyście chcieli potrenować rysowanie zwierzaków, zajrzyjcie tutaj: JAK_NARYSOWAĆ A może ktoś ułoży PUZZLE?

            Wiecie już, jak nazywają się zwierzęce dzieci i ich rodzice. Dowiedzieliście się też jakie dźwięki  wydają zwierzęta wiejskie. Teraz dowiemy się gdzie, kto mieszka. Obejrzyjcie jeszcze jeden filmik. 

            Z pewnością teraz poradzicie sobie z zadaniem: CZYJ_DOM.

            Może uda nam się kiedyś zorganizować wycieczkę na wieś do jakiegoś gospodarstwa. Mamy nadzieję, że wtedy obejrzymy te zwierzęta z bliska i może uda się nawet niektóre nakarmić? Właśnie, co jedzą konie, krowy, kurki? Przeważnie trawkę, choć mają swoje przysmaki, które nazywamy paszą. Zawiera ona odpowiednie składniki potrzebne zwierzakom. Oczywiście do zdrowego rozwoju potrzebują też wody.

            W tej zabawie zniknęły sylaby z wyrazów. Ciekawe, czy zgadniecie o jakie zwierzątko chodzi (rodzice odczytują improwizując zjedzenie części wyrazu):

            …owa, …otek, …nka, ..ra, ..czka, in.., ko.., pie..,

            Odpowiedzi to: krowa, kotek, świnka, kura, kaczka, indyk, koza, piesek.

             

            Wiecie, że dzięki rolnikom mamy co jeść? To oni uprawiając warzywa, owoce, zboża dostarczają nam pożywienia. Od nich to wszystko trafia do sklepów i na stragany. Dzięki nim mamy mąkę, z której możemy upiec chleb, bułki, ciasta. Rożne kasze i makarony swój początek mają też na polu.

            Dzięki zwierzakom też mamy co jeść. To one dają nam mleko, jajka, miód. A z nich możemy zrobić sery, śmietanę, jogurty, kiełbaskę i wiele innych rzeczy. Zdarza się, że nie są to rzeczy do jedzenia. Na przykład mogą to być ubrania z wełny owcy – sweterki, skarpety.

            Spróbujcie wykonać na podstawie tych informacji zadanie: CO_MAMY_OD_KOGO.

            Świnki jak widzicie ucięły sobie drzemkę, a my poćwiczymy sobie nazywanie kierunków w: GRZE.

            Przypomnimy  sobie też piosenką, gdzie jest lewa i prawa strona. Często w przedszkolu ją tańczyliśmy: PIOSENKA. Bez trudu rozwiążecie po tych wszystkich ćwiczeniach zadanie: PRAWO_LEWO.

             

            O proszę, proszę kto tu do nas zawędrował i zaprasza do zabawy. To gąski. Słuchając utworu, idziemy nóżka za nóżką, wyciągamy szyjkę oraz ruszamy pupkami w lewo i prawo, jak gąski kuperkami. Naśladujemy także dźwięki gąski: gę, gę. Możecie pobawić się z całą rodzinką.

             

            Widzimy, że i kaczki chętne są do tańca. Zapraszamy w takim razie do tradycyjnej zabawy Kaczuchy”. W nieco zmienionej formie, ale ze znanymi Wam ruchami: PIOSENKA.

            Wesoło coś temu kotkowi. Hm.. może coś miłego mu się śni? Wam też teraz uśmiechu może przysporzyć rozwiązanie kilku zabawnych zagadek: ZAGADKI

             

            Wszyscy jesteśmy teraz w domach, ale to nie oznacza, że musimy się w nich nudzić. Do wielu zabaw, które dla Was przygotowałyśmy potrzebujecie tylko rączek, nóg, swojej energii i... rodziców lub rodzeństwa. Wypróbujcie krótką zabawę w lustro. Tym „lustrem” będzie dla Was mama, tata, może młodsza siostra lub dziadek, z którym rozmawiacie przez skype’a. Zadanie wygląda tak:

            Wykonujecie dowolny ruch: to może być machnięcie nogą, ręką, zginanie paluszków, przewracanie oczami, szeroki uśmiech, króciutki taniec... a osoba, która jest Waszym lustrem stara się po chwili zrobić to samo. Spróbujcie przez chwilę:

            1. Skakać jak polny pasikonik.

            2. Brykać w miejscu jak koza.

            3. Skulić się przy kanapie na dywanie jak pies przy swojej budzie na wiejskim podwórku.

            4. Można wyciągnąć się w słońcu jak leniwy kocur, albo kłapać ustami jak obrażona gęś.

            Przy okazji możecie też wykonać ćwiczenie buzi i języka:

            Wiecie, które Wasze ząbki są na górze, a które na dole? Żuchwa, to ta część Waszej buzi, która może poruszać się na boki. W żuchwie „siedzą” Wasze dolne ząbki i tam też odpoczywa Wasz język. Spróbujcie poruszyć żuchwą jak koza, która żuje trawę. Pamiętacie naszą wycieczkę na farmę dyń? I to jak karmiliście kozy i króliki? Czy króliki i zające potrafią powoli przeżuwać? Wykonajcie wspólnie z bliskimi ćwiczenia buzi i języka:

             

            Możecie razem z nimi szczekać, miauczeć, beczeć i gdakać. Do woli.

            Potraficie wydawać takie dźwięki?

             

            Wiedzieliście, że mama-kura ma „zwyczaj” pilnowania swoich kurczątek? Po pierwsze, zawsze opiekuje się nimi i stara się być blisko nich. Po drugie, jeśli jakieś kurczątko zabłądzi, mama-kura szuka go, nawet po całym podwórku. A czasem potrafi pogonić. Małe kurczęta są jeszcze dziećmi i potrzebują opieki. Chodzą za mamą posłusznie, jakby były całkiem ślepe. Możecie pobawić się w domu z rodzicami w zabawę, która nazywa się „prowadzenie kurki”. Ale tym razem to Wy opiekujecie się mamą lub tatą. Zadanie jest proste: rodzice zamykają oczy, a Wy bierzecie ich za rękę i prowadzicie po mieszkaniu. Mówcie, gdzie zaczyna się dywan, gdzie szafa a gdzie leży porzucony klocek. Musicie ostrzegać rodziców przed niebezpieczeństwem przewrócenia się. Potem możecie zamienić się rolami. Tylko nie podglądajcie!

             

            Jeśli ktoś z Was widział kiedyś kota przechadzającego się po płocie, może pobawić się troszkę jak ten kot. Rodzic leżący na kanapie lub dywanie to płot, a Wasze rączki to kocury.

            A może ktoś z Was woli być kogutem? W tej zabawie kciuk (ten najgrubszy palec) i palec wskazujący (ten tuż obok) są nogami naszego kota lub koguta. Reszta palców to reszta ciała zwierzątka. Możecie nim biegać, skakać, wspinać się po plecach mamy lub taty.

            A potem pobawić się w rolnika, który pracuje na wsi. Na czym woziliśmy nasze dynie z pola na wycieczce? Na.. taczce. Właśnie. Podejrzewamy, że nie macie w domku taczki, ale na pewno macie ręczniki. Rodzic lub starsze rodzeństwo mogą być rolnikami. A Wy? Wy to małe kotki, pieski, kurczątka.. i koniecznie chcecie przejechać się taką taczką rolnika. Zamiast na taczkę, wskoczcie na duży ręcznik plażowy albo koc. W ten sposób można odbyć miłą przejażdżkę nawet z pokoju do kuchni.

            W czasie przejażdżki lub po niej możecie naśladować zwierzęta wiejskie. Czy krowa szczeka, czy raczej muczy? Jak muczy? Obejrzyjcie filmik i spróbujcie wymienić wszystkie wiejskie zwierzaki, które się na nim „odzywają”. Poza tym.. czy ptaki są tylko na wsi? Albo pszczółki? Pomyślcie, które ze zwierząt spotykacie też na co dzień: FILM.

             

            Z tego filmu natomiast możecie wybrać zwierzęta wiejskie, które są najczęściej spotykane w PolsceFILM. Ciekawi nas, czy znajdziecie zwierzęta, które do Polski pasują trochę mniej. Mimo wszystko one również dobrze czują się na świeżym powietrzu i na łące. Poza tym w różnych krajach wieś wygląda trochę inaczej niż u nas. Coraz częściej na niektórych farmach w Polsce spotyka się również takie zwierzęta jak alpaki:

             

            Później weźcie kartkę, farby i kredki. Pomalujcie dłoń na wybrany kolor. Jakiego koloru są kury i koguty? Może czerwone, brązowe, a może trochę żółte. I pewnie niektóre kremowe a nawet całkiem czarne. A niektóre są zupełnie wymyślone i artystyczne: co powiecie na różową kurę?

             

            Na wsi gospodarze hodują kury, aby składały jajka, z których potem zrobi się jajecznicę. Jajka można też sprzedać i dzięki temu my możemy kupić je w sklepach i na targu. Ale są też kury rasowe, hodowane dla ich ładnego wyglądu, kolorowych piórek i dziwnych dziobów. Na filmie zobaczycie mnóstwo ciekawych rodzajów kur, kogutów i gołębi: 

            Są też rasowe konie, gęsi, kaczki i świnki a nawet rasowe krowy.

            I trochę niecodziennie, jeśli chodzi o kolorowanie, bo tym razem chcemy, byście pokolorowali koguta według legendy. Rodzice niech pomogą Wam w ustaleniu jakich kolorów trzeba użyć. Wszystkie zadania znajdziecie pod naszym listem do Was.

             

            Do stworzenia takiej krowy potrzebujecie tylko kartki i kredek:

            Jak myślicie, do czego krowie jest potrzebny dzwoneczek? Ludzie prowadzący gospodarstwa muszą opiekować się swoimi zwierzakami. Ale jak opiekować się takim, które się zgubiło? Dzięki dzwoneczkom krowę łatwiej znaleźć na polu lub na łące.

            Krowy hoduje się między innymi dlatego, bo dają mleko. Możecie obejrzeć krótki film o tym, jak mleko w butelkach i kartonach trafia do naszych lodówek. Tutaj: FILM.

             

            Na zakończenie MIÓD! Kto lubi miód, ręka do góry!  Tylko, że miód też skądś się bierze. Zazwyczaj właśnie z wiejskiej pasieki. To taka hodowla pszczół. Potrzebne są ule, czyli drewniane budki, które ludzie budują, aby pszczołom wygodnie było żyć i produkować pyszny miód. Pszczelarze mają jednak trochę niebezpieczne zadanie. Muszą często być tam, gdzie jest strasznie dużo pszczół. I jak to się dzieje, że się nie boją? Pszczoły lubią zajmować się swoimi sprawami. Nie interesują się ludźmi. Ale włożenie rączki do ula nie byłoby najlepszym pomysłem prawda? Pszczoły mogłyby wtedy bardzo się wystraszyć i nawet ugryźć… Dlatego pan pszczelarz musi zakładać rękawiczki do ochrony. Nosi też ochronne nakrycia głowy z siatkami. Trochę tak, jak my teraz, musi dbać o swoje bezpieczeństwo. Jeśli ludzie dbają o pszczoły, one mogą dawać nam miód. I wcale nikogo nie ugryzą ;)

            Obejrzyjcie film a następnie odpowiedzcie na pytania:

            • Co robi królowa pszczół w ulu?
            • Co robią robotnice?
            • Co to jest taniec pszczół?
            • Co robią osy i szerszenie?

            Zobaczcie jak ważna jest praca WSZYSTKICH pszczółek. Gdyby nie ich wspólna praca nie byłoby miodu. A my nie mielibyśmy pysznych kanapek ani herbaty słodzonej w zdrowy sposób.

             

            Humor troszkę lepszy? Jeśli nie, to polecamy Wam zrobić taki miks kolorów podobnych do tych, które niedługo zobaczymy na polskiej łące. Pomyślcie o polnych kwiatach, które znacie, o tym jak rosną rośliny i jak to wygląda w różnych krajach. O tym będziemy mówić następnym razem, a tymczasem chwila kolorowego chaosu. Potrzebujecie pianki do golenia taty albo ubitego mikserem mydła w płynie lub szamponu. Gdy macie już gładką beżowo-białą masę, możecie dodać do niej kroplę oleju – farbki będą się po niej lepiej „ślizgać”. Kolory wybieracie same ulubione, a najlepiej wszystkie.

             

            Sówka mądra główka zachęca ,,pracowite pszczółki” do wykonania zadań: