• Wirujące Brzdące

          • DBAJMY O PRZYRODĘ

            22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Jednak to nie jedyny dzień, kiedy musimy pamiętać, że to od nas zależy jak wygląda nasza planeta. Z tego co daje nam natura korzystamy codziennie. Dlatego każdego dnia powinniśmy dbać o Ziemię i szanować wszystko co się na niej znajduje. To od ludzi zależy na jakiej planecie będziemy żyli.

             

            „Pamiętaj - nie tylko od święta” G. Skrzypczak

            Przyrodo moja, kochana przyrodo
            Tobie dziś daję honoru słowo,
            Że będę o Tobie zawsze pamiętał
            Nie tylko w dniu Twojego święta.
            W środę, wtorek i niedzielę
            Będę krzyczał „Szanuj zieleń!”.
            W czwartki, piątki i soboty
            Zabiorę się do roboty.
            Śmieci będę zbierał,
            Później segregował.
            Wysiłku i trudu
            Nie będę żałował.
            I już nowe mam zadanie
            Światła i wody – oszczędzanie.
            Kto o tych wszystkich sprawach pamięta,
            Szanuje naszą Ziemię nie tylko od święta.

             

            Coś dla głowy

             

            Przyznacie nam na pewno, że świat, który nas otacza, jest piękny. Pomyślcie jak miło jest usłyszeć śpiew ptaków idąc przez zielony las i oddychając czystym powietrzem. Jak przyjemnie napić się czystej, chłodnej wody i zajadać świeże owoce w upalny dzień. Musimy dbać o Ziemię, aby była piękna i kolorowa.

            Wysłuchajcie bajki CZAS MINĄŁ, TRZEBA DZIAŁAĆ, w której zwierzęta opowiadają o zmianach jakie zachodzą w przyrodzie w wyniku działalności człowieka. Zwróćcie uwagę jak Ziemia próbuje się chronić przed katastrofą. Możesz jej pomóc!

             

            Każdy z nas ma wpływ na otoczenie. Posłuchajcie Krzysia, który opowie Wam o ekologii w filmiku TO CO ROBIĘ MA ZNACZENIE

             

            Wykonajcie zadania  z literkami na kartach pracy:

            KARTA_DLA_6_LATKA_CZYTAJĄCEGO

            KARTA_DLA_6_LATKA

            KARTA_DLA_5_LATKA

             

             

            Dokończcie rymowane zagadki:

            Gęste drzewa, w dole krzaki,

            Mech, jagody i zwierzaki.

            Zbierasz grzyby? Nie trać czasu,

            Na wycieczkę idź do…

             

            Przy bloku blok i ludzi tłum,

            Uliczny ruch, dookoła szum,

            I ciągle rośnie niczym ciasto

            Dom wielu ludzi – czyli…

             

            Jak myślicie, czystsze powietrze jest w lesie czy w mieście?

            Zapoznajcie się z historyjką obrazkową POZNAJEMY_LAS_Z_ZIELONĄ_SZKOŁĄ. Wiecie już jak ważne dla życia na Ziemi są lasy?

             

            Przeczytajcie wiersz i zastanówcie się czy zdarzyło się Wam postąpić podobnie jak małemu urwisowi.

            „Zielone serce” R. Pisarski

            Na skwerku rosło drzewko
            szeroko, rozłożyście.
            Srebrzystą miało koronę.
            Zielonosrebrne liście.
            Słuchali chętnie ludzie
            przechodząc koło drzewa
            jak wietrzyk wśród gałązek
            wesoło piosenki śpiewa.
            Lecz przyszedł mały urwis
            ukradkiem wyjął nożyk,
            bo napis chciał wyskrobać
            w srebrzystej, cienkiej korze.
            Wycinał powolutku, literka po literce,
            nie wiedział, że pod korą
            zielone płacze serce.

            Opowiedz jak wyglądało drzewo. Jak korzystali z niego ludzie? Czy kiedy skaleczysz się, boli Cię zranione miejsce? Jak myślisz, co czuło krzywdzone drzewo? Czy tak samo boli je, kiedy ktoś zrywa z niego liście lub ścina gałązki?

             

             

            Mówi się o lasach, że to „zielone płuca Ziemi”. Macie pomysł dlaczego? Obejrzyjcie bajkę O SMOGU. Ziemia, zamiast czarów używa drzew do oczyszczania powietrza. Im więcej drzew, tym mniej zanieczyszczeń powietrza. Pomyślcie co oprócz papierosów zanieczyszcza powietrze. Może Ty zasadzisz drzewo?

             

            Przeczytajcie wierszyk – czy uważacie, że zachowanie chłopców było prawidłowe?

            „Wycieczka” W. Scisłowski
            Był las, proszę Was –
            i do tego lasu
            dla zabicia czasu
            przyszło młodzieńców
            dziewięciu.
            Pierwszy – wyrzeźbił nożem
            swoje nazwisko w korze.
            Drugi – gdy tylko przybył,
            skopał niewinne grzyby.
            Trzeci – wesołość wzniecił,
            bo porozrzucał śmieci.
            Czwarty – wrzeszczał jak goryl,
            echo gra do tej pory.
            Piąty – z wiatrówką w dłoni
            zaczął wiewiórkę gonić.
            Szósty – tak się rozgniewał,
            że tłukł butelki o drzewa.
            Siódmy – w zabawy szczycie,
            podpalił leśne poszycie.
            Wreszcie dwaj pozostali
            gałęzie łamali.

            Przypomnijcie sobie co zrobił każdy z dziewięciu młodzieńców i uzasadnijcie dlaczego powinni zmienić swoje zachowanie (do każdego wybryku znajdźcie powód, aby nie powtarzać takiego zachowania, np. podpalenie lasu – zanieczyszczenie powietrza, utrata drzew, które oczyszczają tlen, ginięcie zwierząt, przeniesienie się pożaru na domy itp.).

             

             

            Aby rosły rośliny potrzebna jest im woda. Ludzie potrzebują wody do picia, do produkowania jedzenia, do mycia się i sprzątania. Potrzebują jej zwierzęta, aby zaspokoić pragnienie i się ochłodzić. Czy bez wody w ogóle istnieje życie? Oczywiście, że nie.

            Zastanów się z Rodzicami do czego codziennie używacie wody w swoim domu. Posłuchajcie opowiadania W POSZUKIWANIU WODY aby dowiedzieć się do czego bohaterowie bajki potrzebowali wody.

            Co możemy zrobić, aby czystej wody nam nie zabrakło? Poproście rodziców o przeczytanie bajki WRÓŻKA_Z_KRYSZTAŁOWEGO_JEZIORA. Jak dzieci starały się dbać o wodę? Jak zmieniło się ich zachowanie po spotkaniu z wróżką? Zastanówcie się, które z pomysłów możecie wprowadzić w swoim domu?

            Co by było, gdyby ludzie nie dbali o wodę? Czy oczyści się ona sama?

            Zobaczcie jak wygląda proces oczyszczania wody przez oczyszczalnie miejskie. O OCZYSZCZANIU Zapamiętaliście czego nie można wrzucać do toalety?

             

             

            Możemy postarać się zużywać jak najmniej rzeczy, aby produkować jak najmniej odpadów, ale jeśli już się one pojawią musimy wyrzucić je we właściwe miejsce.

             

            Jak to zrobić, żeby Ziemia nie zamieniła się w jedno, wielkie wysypisko śmieci przeczytajcie bajkę DOBRE_RADY_NA_ZŁE_ODPADY-CZYLI_EKOLOGICZNY_CZERWONY_KAPTUREK i wykonajcie ćwiczenia pod tekstem. Jeśli możecie wydrukować plik, to pokolorujcie obrazki.

             

            Jak właściwie segregować śmieci podpowie Wam bohater bajki ŚMIETNIKCzemu wrzucenie odpadów do odpowiedniego pojemnika jest ważne? Bo wtedy można je powtórnie wykorzystać! Sprawdźcie to w filmie RECYKLING.

            Zaprowadź dzieci do pojemników na odpady zgodnie z zamieszczonym kodem. KODOWANIE

             

             

            Dbajmy o planetę nie tylko dla siebie, ale także dla zwierząt. Zwierzęta chcą żyć w czystym środowisku. W wodzie żyje ich mnóstwo... jedno zwierzątko z podwodnego świata schowało się w zabawie matematycznej POŁĄCZ KROPKI I CYFERKI.

             

             

            Jeśli interesuje Cię temat ochrony przyrody możesz otworzyć książkę EKODETEKTYWI_I_MIEJSKIE_ZAGADKI i wykonać dowolne ćwiczenia bądź wybraną pracę plastyczną. Zostań ekodetektywem!

             

            Coś dla oka i ręki

             

            Odpady powinny trafiać do kosza na śmieci – nie wolno ich rzucać na chodnik, zostawiać w lesie, wrzucać do rzeki. Ktoś, kto nie dba o Ziemię, zostawia worki w niedozwolonym miejscu. Jeśli zostaną one w niewłaściwym miejscu będą nieładnie pachnieć, brzydko wyglądać a co gorsza, dzikie zwierzęta mogą zatruć się tym, co znajdą wśród śmieci.

            Pomóżcie dzieciom zrobić dobry uczynek i znajdźcie z nimi drogę do pozostawionych worków ze śmieciami. Stamtąd wyznaczcie drogę do pojemników na śmieci. Tam dzieciaki posegregują odpady. DROGA_DO_ŚMIETNIKA

             

            W czystym lesie szczęśliwe zwierzęta bez strachu będą mogły pałaszować lubiane przez siebie smakołyki. Pomóż wiewiórce i dzikowi odnaleźć drogę do jedzenia - WIEWIÓRKA_I_DZIK

             

            Czy umiecie już prawidłowo segregować odpady?

            Posegregujcie śmieci PUZZLE_SORTOWNIA żeby dowiedzieć się, jak wygląda sortownia odpadów. Gra polega na dopasowaniu danego odpadu do odpowiedniej kategorii (PAPIER, TWORZYWA SZTUCZNE I METAL, SZKŁO,  PSZOK, POZOSTAŁOŚCI PO SEGREGACJI). Nazwy kategorii wyświetlone są nad planszą z puzzlami. Należy kliknąć daną kategorię i zaznaczyć puzzle z obrazkami śmieci, które jej odpowiadają. Po zaznaczeniu wszystkich obrazków odpadów z danej grupy trzeba kliknąć kolejną kategorię i zaznaczyć odpady do niej należące. Gramy do czasu kiedy wszystkie puzzle zostaną przyporządkowane i odkryte.

            Ułóżcie PUZZLE_POSEGREGUJ. Gra działa według tej samej instrukcji jak wyżej (dotyczącej PUZZLE – SORTOWNIA).

            Sprawdźcie swoją wiedzę grając w grę online SEGREGACJA ODPADÓW.

            Jaką drogę przebędzie szkło, żeby powstały z niego nowe produkty? Wraz z rodzicami ułóż obrazki w prawidłowej kolejności RECYKLING_SZKŁO.

            Żeby nie marnować wody należy zakręcać ją podczas mycia zębów. Wykonaj ćwiczenie:

             

            Pokolorujcie obrazki. Możecie to zrobić na komputerze lub wydrukować rysunki - KOLOROWANKI.

             

            Wydrukujcie i wykonajcie szlaczki, a następnie potrenujcie pisanie literek.

            SZLACZKI_LITEROPODOBNE

            SZLACZKI_LITEROPODOBNE

            NAUKA PISANIA LITEREK 1

            NAUKA PISANIA LITEREK 2

             

             

             

            Wykonajcie pracę plastyczną „Planeta Ziemia”. Wydrukujcie szkic ZIEMIA i poszukajcie starych, kolorowych gazet. Wyszukajcie zielone i niebieskie zdjęcia, które porwiecie na małe kawałki i wykleicie nimi rysunek planety. Jeśli nie znajdziecie niepotrzebnych czasopism – użyjcie farb i wypełnijcie szkic odciskami palców w kolorze niebieskim i zielonym. Możecie zrealizować również pomysły z: PLANETA ZIEMIA PRACA PLASTYCZNA

             

            Wykonajcie w domu pracę plastyczno-techniczną z materiałów, które znajdziecie w domu – to tak zwany kreatywny recykling. Tematem pracy jest EKOSTWÓR. Inspiracje znajdziecie TUTAJ. Na Wasze prace czekamy pod adresem zdalni306@gmail.com

             

             

            Coś dla ciała

             

            Każdy z nas jest częścią przyrody, musimy więc dbać także o siebie. Wykonujcie więc poranne ćwiczenia. Umili je wam piosenka:

             

             

            Możecie też pobawić się w DZIESIĄTKI – zabawę podwórkową, którą można zorganizować w domu. Potrzebna będzie do niej guma z pasmanterii. GRA W GUMĘ

             

            A to propozycja dla tych, którzy lubią ze sobą rywalizować – zabawa podwórkowa „Gra w kapsle”. Pole do zabawy możecie wykonać przy użyciu taśmy papierowej (malarskiej) i zagrać w domu.

            GRA W KAPSLE - WYŚCIG

            GRA W KAPSLE - PO KWADRACIE

             

            Coś dla ucha

             

            Wybrałyśmy dla Was piosenki z bardzo ważnymi tekstami. Posłuchajcie ich i zapamiętajcie słowa. Nauczcie się śpiewać te, które najbardziej się Wam spodobają.

             

             

            ZATRZYMAJ ZMORĘ W PORĘ

            MAM ZASADY NA ODPADY

            SPRZĄTANIE ZIEMI

            ŚMIECIOWA SAMBA

            ZIEMIA WYSPA ZIELONA

            Zadania dodatkowe SPRAWDŹ_SWOJĄ_WIEDZĘ