• Śmiecholudki

          •  

            Drogie Śmiecholudki serdecznie Was wszystkie witamy. Tęsknimy za waszymi buźkami  i przytulaskami.  Mamy nadzieję, że czujecie się dobrze i Wasi rodzice również, których pozdrawiamy.

            Przekazujemy uśmiechy dla każdego naszego Śmiecholudka:

            smileydla Wiktorii   smileydla Jagody  smileydla Igi  smileydla Klementyny  smileydla Mai  smileydla Natana K.  smileydla Łucji Kl.   smileydla Łucji Kr.  smileydla Maksa  smileydla Dominiki   smileydla Aleksa  smileydla Wiktora  smileydla Hani   smileydla Franka  smileydla Sebastiana  smileydla Leny  smileydla Jasia   smileydla Julka  smileydla Natalii   smileydla Niny  smileydla Natana W.  smileydla Oli  smileydla Filipa  smileydla Adama  smileydla Ali 

            Pozdrawiamy – wasze panie.  Odwiedzajcie nas na stronie przedszkola!!!

             

            W tym tygodniu zajmiemy się tematem „Sklep”, poznamy pracę ekspedientki i kasjerki.

            Popatrz na poniżą ilustrację, wskaż gdzie pracuje pani kasjerka i ekspedientka. Opowiedz czym charakteryzuje się ich praca (dorosły wyjaśnia określenie „klient” – osoba kupująca).

            Jaki jest twój ulubiony sklep, uzasadnij dlaczego? Zapytaj o to samo swoich bliskich.

             

            Coś dla głowy

            Zakupy są przyjemne ale nie dla każdego takie łatwe. Posłuchajcie, jakie przygody miał miś Uszatek. Mamo, Tato, proszę przeczytaj.

            Gdzie się co kupuje? – utwór Cz. Janczarskiego

            Mama poprosiła Anię, aby poszła do sklepu po chleb i syrop od kaszlu. Pieniądze położyła na stole, gdy Ania pobiegła do łazienki, żeby się umyć i uczesać Uszatek przechylił głowę na bok i pomyślał: „Wyręczę Anię”.
            Wziął pieniądze ze stołu, wziął siatkę na zakupy i pobiegł do sklepu spożywczego. Stanął przed ladą.
            -Poproszę o syrop od kaszlu -powiedział.
            -Misiuniu – odpowiedziała pani zza lady -idź do apteki. O tam jest apteka, po przeciwnej stronie ulicy.
            Pobiegł Uszatek do apteki. Stanął przy ladzie.
            -Poproszę o chlebek -szepnął niepewnie
            -Chlebek? -zdziwiła się pani sprzedająca leki. -Tu jest apteka, Misiuniu. Idź do sklepu spożywczego. O, tam jest ten sklep, po przeciwnej stronie ulicy.
            Wyszedł Uszatek z apteki. Było mu bardzo przykro, że nie umiał wyręczyć Ani. Na ulicy spotkał Anię. Dziewczynka wybiegła zaraz za Uszatkiem.
            -Oj, Misiu, Misiu! -pokiwała głową
            A potem wytłumaczyła niedźwiadkowi, gdzie się co kupuje.


            Odpowiedz na pytania:
            O co poprosiła mama Anię?
            Kto chciał wyręczyć dziewczynkę w robieniu zakupów?
            Dlaczego misiowi nie udało się pomóc Ani?
            Gdzie miś powinien szukać syropu od kaszlu, a gdzie pieczywa?
            Czy komuś z Was zdarzyła się kiedyś podobna pomyłka?

             

            A teraz zobaczmy jak należy robić zakupy w sklepie. Zachęcamy do obejrzenia krótkiego programu edukacyjnego Jedynkowe Przedszkole – Zakupy.

             

             

            Teraz dużo już wiecie i rozumiecie. Proszę porozmawiaj z mamą lub tatą na temat wiersza, który zamieszczony jest poniżej i odpowiedz na pytania:
            O jakim ważnym miejscu była mowa?   Co można było w nim kupić?   W jaki sposób?

             

             Sklep spożywczy – wiersz Cz. Janczarskiego

            Ten sklep jest najważniejszy,
            Bo tu najwięcej jest ludzi.
            Sklep pachnie chlebem i kawą,
            a czasem migdałami.

            Na kostkach masła wędrują
            Czerwone, mleczne krowy,
            A na okrągłych puszkach
            Ryby ruszają płetwami.

            Szeleści w torebkach cukier
            I sypkie ziarenka ryżu.
            W kompotach przegląda się słońce,
            Rozświetla różowe lusterka.

            Wchodzę do sklepu z koszykiem,
            Kupuję masło i kompot,
            Topiony serek z koziołkiem
            I księżycowy rogalik.

             

            Wprowadźmy wiedzę w praktykę, proponujemy zabawę tematyczną  „Sklep”.

            Przygotujcie przedmioty lub produkty,  które ułożycie w rzędach (półki sklepowe). Każdy produkt z karteczką o określonej cenie. Ustalamy miejsce na kasę, w której polecamy wykorzystać prawdziwe monety 1, 2, 5 złotowe i banknoty 10, 20 złotowy aby dzieci nauczyły się je nazywać.  

            Zaczynamy zabawę. Pamiętajcie o formach grzecznościowych związanych z zachowaniem się w sklepie.

             

             

            Inną propozycją dla was jest zabawa „Jaki to produkt?”– zadaniem dziecka jest odgadywanie nazw rzeczy z zawiązanymi oczami, np. zabawka, owoc, warzywo, kubek, pilot do telewizora, rękawiczka, zeszyt. Rzeczy nie powinny się powtarzać.

             

             Coś dla oka, ręki

            Nasza prośba – każdy Śmiecholudek zakłada teczkę i gromadzi w niej swoje prace plastyczne. A gdy już się spotkamy chętnie razem pooglądamy.

            Więc do dzieła! Zacznij od tematu, który najbardziej Tobie się podoba.

            W jakim jesteś sklepie? wycinanie z gazetek reklamowych artykułów i tworzenie półek sklepowych według pomysłu dzieci.

            Co chciałbyś kupić? – rysowanie na kartce formatu A-4 wybrane przez siebie produkty. Rozmowa na temat wykonanego rysunku: co to za produkt i dlaczego taki wybór oraz gdzie można kupić ten produkt.

            Produkty – karty pracy poniżej, dwa poziomy

            karta pracy

             

            Coś dla ciała

            Zabawa „Wesołe zakupy” – zaproście brata, siostrę, całą rodzinę.
            Dzieci spacerują w rytm marszowej muzyki.

            Gdy muzyka cichnie, zatrzymują się i naśladują ruchem zdejmowanie różnych produktów z półek sklepowych zgodnie z poleceniem. Zdejmujemy produkty:
            -duże i ciężkie z niskiej półki
            -małe i ciężkie z niskiej półki
            -duże i lekkie z wysokiej półki
            -małe i lekkie z wysokiej półki
            Po zakończeniu zabawy układamy wybrane produkty na półki niskie i wysokie według wielkości i ciężaru,  które mamy w domu, np. herbata, kawa, chleb, masło, mąka, ryż, makron itd.

             

             

            Rozruszaliście się, teraz zapraszamy do Orff Rhythm – zabawy w parach

            Pewnie pamiętacie naszą zabawę, więc zmiana ról - Śmiecholudki uczą swoich rodziców.

            Możecie również bawić się całą rodziną, przygotujcie po dwie drewniane łyżki dla każdego albo wykorzystajcie swoje ręce. Miłej zabawy.


            Coś dla ucha

             Co kupiłem? – zagadki rozwijające słuch, koncentrację i uważność słuchania.  Poproś mamę lub tatę, kto chętnie przeczyta treść zagadek zamieszczonych poniżej, a po odgadnięciu nazwij rodzaj sklepu, w którym można kupić ten przedmiot (np. piłka – sklep zabawkowy, szafa – sklep meblowy).

            *Mają nazwy jednakowe, lecz wyglądają inaczej. Jedna tnie zębami drewno, druga po boisku skacze.

            *Służą ci do rysowania te patyczki kolorowe, mogą być drewniane, mogą być woskowe.

            *Jaki to mebel gdy w kącie stanie, chętnie połyka nam ubranie?

            *Co to za instrument dęty, mocno trzeba dmuchać w niego oraz ruszać klapeczkami. Czy go znasz kolego?

            *Ten żółciutki owoc bardzo kwaśny bywa, rośnie w ciepłych krajach. Jak się on nazywa?

            *Gwizdki, kółka i serduszka! Ach za nimi przepadamy, z ciasta równo wykrawamy, w piekarniku wypiekamy.

            *W tym naczyniu obiad co dzień gotujemy, gdy go przypalimy, to dno szorujemy.

            *Duża głowa, lecz nie myśli, wewnątrz dużo mieści liści, jest okrągła i zielona może być kiszona.

            *W oknie tej skrzyneczki oglądasz bajeczki.

             

            (Odpowiedzi: piłka; kredki; szafa; trąbka; cytryna; ciastka; garnek; kapusta; telewizor)

            Wspólne śpiewanie piosenki „Na Straganie” rozmowa na temat piosenki określenie czym różni się sklep od straganu oraz co kupujemy na straganie, a co w sklepie.