• Pomysły na zabawy z dzieckiem

          • Gra kółko i krzyżyk ze znalezionych na spacerze kamieni

            Podczas spaceru zbieramy jak najbardziej płaskie kamienie. Po powrocie do domu oczyszczamy je i malujemy flamastrami lub farbami. Na kartce przygotowujemy planszę do gry. Gramy.

            Szewc

            Do tej gry potrzebujecie kartkę w kratkę oraz długopisy w dwóch kolorach. Gracze na przemian stawiają kreski wzdłuż krawędzi kratek. Ten, kto jako ostatni wykona ruch zamykający jakiś obszar, uważa go za swój i zamalowuje. Gra toczy się do zajęcia ostatniej wolnej kratki. Oczywiście tu też liczy się przeszkadzanie. Wygrywa ten, kto zdobył większe terytorium.

            Gra w klasy

            W domu też można grać w klasy. Wystarczy taśma malarska/papierowa, ponieważ dobrze się odkleja. Na podłodze wyklejamy planszę gry i skaczemy.

            Ludzik

            Rysujemy prostego ludzika składającego się z głowy, tułowia i kończyn.  Aby zabawa była ciekawsza, stosujemy różne pozy dzięki, którym dziecko ćwiczy koordynację wzrokowo- ruchową, koncentrację, motorykę małą. Jego zadaniem jest przy użyciu korków i patyczków ułożenie danej pozycji, która znajduje się na rysunku.

            Sylabowe domino

            Każde dziecko lubi układać domino.  Propozycją w takim razie może być wykonanie sylabowego domina, które wspomoże naukę sylab. Pracę zaczynamy od podzielenia kartki na równe części i napisania na każdej z nich sylab, w taki sposób, aby na innym dominie się one powtarzały. Zabawę rozpoczynamy od rozdania kartek, na tyle ile osób bierze udział w zabawie. Zadaniem uczestników jest dokładanie kolejnych cegiełek tak, aby pozbyć się ich najszybciej.

            Wzorki na korkach

            Szukanie tych samych wzorów wymaga od dziecka koncentracji i uwagi. Dlatego już od najmłodszych lat warto wspierać dziecko i ćwiczyć z nim koordynacje wzrokowo-ruchową. Pracę zaczynamy od podzielenia kartki na tyle pól ile mamy korków. Następnie rysujemy wymyślony przez siebie wzór zarówno na korku, jak i wybranym polu. Gdy wszystkie pola kartki i korki są już zapełnione, możemy przystąpić do zabawy. Zadaniem dziecka jest umieszczenie korka ze wzorem w odpowiednim polu na kartce. Zabawę można modyfikować poprzez wrzucenie korków do worka i ich losowanie.

            Poznajmy się bliżej

            Poznajcie się bliżej. Zachęcamy do gry na podobnej planszy jak niżej. Wykonajcie ją wspólnie i grajcie. Gra przeznaczona nie tylko dla dzieci! Również Rodzice mogą odpowiadać na pytania!

             

             

            Państwa - Miasta

            Statki

            Sudoku z LEGO

            Do tej gry wystarczy kartka z rozrysowaną tabelą i 4 pary klocków jednakowej wielkości, po 4 kolory. Układamy tak, by w każdym rzędzie nie powtarzał się kolor. Do dzieła.

            Gra - Człowiek

            Kartkę dzielimy na 4 równe części. Gracz pierwszy na górze kartki rysuje głowę, zagina kartkę i podaje dalej. Gracz drugi w kolejnej części rysuje tułów i ręce, zagina kartkę i podaje dalej. Kolejna osoba rysuje nogi, zagina kartkę i podaje dalej. Ostatnia osoba rysuje stopy. Rozwijamy kartkę i najprawdopodobniej się śmiejemy z komicznego obrazka jaki nam wyszedł.

            Gra w kropki

            Grają dwie osoby. Gracze w miejsce skrzyżowania linii w zeszycie w kratkę na przemian stawiają kropki próbując otoczyć kropki przeciwnika, jeżeli to się uda, to łączą je liniami. Łączyć można tylko kropki, które są w najbliższym otoczeniu i nie można wykorzystywać kropek już “złapanych” przez przeciwnika. Wygrywa osoba, która pozamyka więcej kropek.

            Gra matematyczna z klockami domino

            Z kostkami domino można grać na wiele sposobów. Pierwsza zabawa "Policz kropki" polega na przeliczeniu wszystkich kropek, które znajdują się na danej kostce i dopasowaniu jej pod właściwą liczbą (obrazek 1). Druga gra polega na dodaniu kropek do siebie i ułożeniu we właściwe miejsce (obrazek 2). Kolejna gra polega na dobraniu klocków domina w taki sposób, aby suma wszystkich oczek była równa konkretnej liczbie np. 12 (obrazek 3). Ile różnych wariantów uda Ci się ułożyć?

                 

            Square it – utwórz kwadrat

            Na czym polega gra square it? Polega ona na tym, że stawiając kropki należy dążyć do tego, by móc je połączyć w kwadrat, komu pierwszemu się to uda, ten wygrywa. Kwadrat może być różnej wielkości. Kropkami mogą być korki. Planszą - cała podłoga z płytek.

            Zapałkowe zagadki

            Uczestnicy siedzą parami odwróceni plecami do siebie. Jedna osoba z pary układa obrazek z zapałek. Opisuje ułożenie zapałek, kieruje partnerem tak, aby ten nie widząc obrazka ułożył tak samo. Ważny jest sposób porozumiewania się – tylko instrukcja słowna.

            Układanka

            Jeśli macie rodzeństwo i klocki to zabawa gotowa. Jedno dziecko kładzie się na podłodze w jakiejś zabawnej pozycji, a drugie układa klocek obok klocka wzdłuż linii ciała osoby na podłodze. Powstaje w ten sposób trzecia postać.

            Nakrętki

             

            Gra w "Muchę"

            Gra w "Łapki"

             

            Karty matematyczne

            Materiały: zwykła talia kart

            Gra 1.

            Na początek porządkujemy talię od 1 do 9, resztę odkładamy.
            W zabawie bierze udział dwoje dzieci (trzeci gracz może być sędzią). Sędzia zasiada pośrodku pary z uporządkowaną talią kart przed sobą. Jego zadaniem jest kolejno, w tym samym czasie odsłaniać po dwie karty. Natomiast gracze szybko odpowiadają, podając liczbę dwucyfrową, którą przedstawiają karty razem (np. 5 i 6 to 56) lub sumują liczbę (np. 5+6=11). Sędzia rozstrzyga kto odpowiedział poprawnie jako pierwszy. I tak, aż wykorzystamy wszystkie karty. Wygrywa osoba z większą ilością kart.

            Gra 2.

            Kolejne matematyczne wykorzystanie kart to „sąsiedzi”. Do naszej tali dokładamy 10-tki.
            Ilość graczy to nie mniej niż trzy osoby. Jedna osoba tasuje karty i rozdaje wszystkim, aż do wyczerpania kart. Zabawa polega na uszeregowaniu kart kolorami i wielkością (od najmniejszej do największej).
            Pierwsza osoba kładzie na stół jedną wybraną przez siebie kartę i mówi np.: - Jestem 7-mką, jakich mam sąsiadów? I dzieci po kolei dokładają tytułowych sąsiadów do kolejno wykładanych kart na stół, aż utworzą się nam 4 uszeregowane ciągi kart.

            Gra 3. 

            Gra wzorowana na grze karcianej „Piotruś”. Graczy może być od 2 wzwyż, jedna osoba tasuje i rozdaje kolejno karty dla wszystkich uczestników. Każdy układa swoje karty tak, żeby nikt innych ich nie widział. Wyciąga wszystkie pary jakie ma (również według kolorów), resztę zostawia w dłoni i rozpoczynamy grę. Po kolei, wg wskazówek zegara, każde dziecko ciągnie od drugiego po jednej karcie tak, aby znaleźć parę liczb. Wygrywa ta osoba, która najszybciej pozbędzie się kart.

            Gra 4.

            To tzw. "Memory"
            Liczba graczy jest nieograniczona. Rozkładamy tym razem wszystkie karty z tali, obrazkiem do dołu tak, aby nie było widać co to za liczba bądź figura. No i rozpoczynamy grę. Każdy po kolei odsłania dwie karty i  szuka pary. I tak aż do momentu, kiedy na stole zabraknie już kart. Wygrywa ten kto zdobędzie najwięcej par.

            Gra 5.

            Do tej zabawy potrzebne są tylko karty do gry. Zostawcie w talii karty o wartościach od 2 do 10. Potasujcie je dokładnie i ułóżcie na stosiku przed sobą. Każdy uczestnik ciągnie dwie karty i zlicza oczka. Ten kto ma ich najwięcej, zabiera wszystkie karty – swoje i przeciwników. Jeśli nastąpi taka sytuacja, w której wszyscy gracze mają tę samą liczbę oczek, dobieramy kolejne dwie karty i zliczamy ponownie. Można również zwiększyć poziom trudności zabawy, poprzez dobieranie trzech kart i sumowanie ich czy też mnożenie wylosowanych liczb.

             

            Zapałkowe układanki

             

            Materiały: pudełko zapałek

            pobierz

            pobierz

            pobierz

            pobierz